Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

De danske annoncører ser lyst på 2015

annonce
Foto:

Danske virksomheder vil skrue op for marketingbudgetterne i år, viser en analyse foretaget af Megafon.

Optimismen spirer blandt landets største virksomheder, der planlægger at skrue en smule op for marketingbudgetterne i 2015.

Det fremgår af årets Trendanalyse, der kortlægger det danske annoncemarked. Analysen er gennemført af Megafon i samarbejde med Huset Markedsføring, Dansk Annoncør­forening, Dagligvareleverandørerne, Mediabrands (IUM), MTG TV og Clear Channel.

Samlet set tegner det til at blive en lille vækst på annoncemarkedet på ca. to pct., og det ser dermed ud til, at reklame­budgetterne år for år vokser i stort set uændret takt. Annoncørerne fortæller, at budgetterne blev øget med fire pct. i 2014 sammenlignet med 2013.

Det er en af de gode nyheder i Trends15-analysen. Den knap så gode nyhed er, at voksende budgetter ikke nødvendigvis er lig med tilsvarende voksende annoncering. Det er således kun 13 pct. af virksomhederne, der fortæller om reklameinvesteringer, som overskred budgettet, mens 21 pct. erklærer, at det modsatte var tilfældet i 2014. De fleste, 54 pct., har holdt budgettet.

lotto

Optimistisk plus

»Men kigger vi ind i 2015, svarer 42 pct. af annoncørerne, at 2015-budgetterne bliver større end i 2014. Blot 19 pct. erklærer, at de bliver mindre. CMOerne fastholder med andre ord tendensen med et pænt optimistisk plus, hvilket er fuldstændigt på linje med tendensen siden 2010. Tilbage står at se, om annoncørerne også bruger pengene,« siger Megafons direktør, Asger H. Nielsen.

Hvilke veje går annoncørerne så i 2015?»Som sædvanligt vinder online frem og tager annoncekroner fra stort set alle andre mediegrupper, især de trykte medier. Den digitale markedsføring vurderes endda typisk at vinde endnu større betydning i fremtiden. Kun når det drejer sig om spørgsmålet om mediegruppernes betydning for virksomhedens salg, kan en anden mediegruppe måle sig med online, nemlig TV,« fortsætter Asger H. Nielsen.Drastisk fald i TV-annoncering?»På trods af, at virksomheder ser TV-kommunikation som helt afgørende for salget, forventer de adspurgte annoncører i de store virksomheder kun at bruge 12 pct. af medieinvesteringerne på TV, hvilket er et drastisk fald fra de 22 pct. i 2014.«Det er da helt ulogisk?

»Det holder heller ikke stik. Jeg er overbevist om, at det faktiske forbrug vil ligge lige under de 22 pct., men når vi laver den slags undersøgelser, er der altid en risiko for, at folk svarer i retning af den »hype«, der er på markedet. Og tendensen er jo online, og CMOerne spår, at de vil bruge 49 pct. af marketing-kronerne digitalt.«Men alligevel?

»Jeg er sikker på, at CMOerne mener det, når de svarer, men vi har jo også set svar gennem årene, der endegyldigt begravede printmedierne. Det går sjældent så galt, som spådommen lyder, og i TV-tilfældet handler det formentlig også om, at mange eksperter siger, at man får lige så gode resultater ved at kombinere TV og online. Når det kommer til stykket, vil mange virksomheder vælge det sikre og gå tilbage til TV,« mener Asger H. Nielsen.

US-ECONOMY-TELECOM-INTERNET

Søgeord af størst betydning

Blandt de andre mediegrupper ser det ud til, at Outdoor (seks pct.), Trade-aktiviteter (20 pct.) og biografreklamer (58 pct.) vinder budget­andele sammen med online.

Radio, tilbudsaviser, ugeblade og aviser var allerede i minus sidste år, og det bliver kun »værre« i år, fortæller analysen.

Blandt undersøgelsens andre interessante konklusioner er, at søgeord vurderes at have den største betydning for salget. Det mener 38 pct. af annoncørerne. Her har TV tidligere været det helt dominerende medie.

xx

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen