Berlingske Business

Danskernes tillid til økonomien dykker

Danskernes privatforbrug er nedadgående.
ARKIVFOTO. Foto:

Danskernes syn på økonomien er blevet mere dystert. Økonomerne troede ellers, at det ville blive bedre.

København: Danskernes tro på økonomien oplevede et solidt dyk i januar. Det er dårligt nyt for forbruget.

Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden, der måler den danske befolknings "syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation", faldt til 4,6 i januar fra 6,1 i februar.

aktie

Ifølge et estimat udarbejdet af Ritzau Finans forventede økonomerne ellers, at tallet ville stige i januar.

- Hvis den faldende forbrugertillid smitter af på forbruget, så kan det blive ganske alvorligt for dansk økonomi.

- Privatforbruget er en meget væsentlig motor for væksten, og der er behov for, at vi kører på alle cylindre, skriver cheføkonom Thomas Søby fra interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer.

forbrug

Et tal over nul betyder dog fortsat, at forbrugerne er positivt indstillet over for situationen og fremtiden, så flere økonomer advarer imod at blive alt for dystre over torsdagens tal.

- At forbrugertilliden falder i januar er faktisk lidt usædvanligt. Normalt så stiger den en smule, men der er ingen grund til at overdrive faldets betydning - niveauet for forbrugertilliden er fortsat pænt, skriver cheføkonom hos Dansk Erhverv Steen Bocian.

Forbrugertilliden toppede senest i begyndelsen af 2015, hvor den lå lige under 15. Og ikke siden 2013 har forbrugerne haft et negativt syn på økonomien og fremtidsudsigterne.

Under finanskrisen ramte forbrugertilliden et stykke under minus 15 og i slutningen af 1980'erne, hvor kartoffelkure og oliekriser for alvor gjorde ondt, var forbrugertilliden helt nede i minus 22.

- Forbrugertilliden nåede i begyndelsen af sidste år historiske højder, men den euforiske stemning er siden da løjet noget af. På trods af dagens tal kan man dog ikke sige, at forbrugerne har mistet tilliden til opsvinget, skriver cheføkonom hos Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd Erik Bjørksted.

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen