Berlingske Business

Danskernes tillid til økonomien bliver fortsat bedre

Troen på, at den økonomiske fremtid bliver bedre, holder ved, viser tal fra Danmarks Statistik.

København. Forbrugertilliden steg til 7,6 i november sammenlignet med oktober. Set over de seneste seks måneder er udviklingen dog nogenlunde uændret. Det skriver Danmarks Statistik.

Tallet er markant bedre end ved indgangen til 2017, men stadig et godt stykke under perioden op til finanskrisen, hvor den lå på 15.

Det sagt, så viser tallene, at danskerne har et positivt syn på deres egen økonomi.

- Forbrugerne vurderer, at familiens økonomiske situation i dag er bedre end for et år siden. Forbrugerne vurderer ligeledes, at Danmarks økonomiske situation er bedre end for et år siden, skriver Danmarks Statistik.

Gennemsnitligt er der også en forventning om, at Danmarks økonomiske situation vil være bedre om et år, og at de adspurgtes egen situation vil være bedre om et år.

Som det har været tilfældet længe, så er der dog set med erhvervslivets øjne et stort hår i suppen. Opsvinget, den stigende beskæftigelse og øget forbrugertillid til trods er det nemlig stadig ikke den store lyst til at købe større forbrugsgoder som tv eller hårde hvidevarer.

- Selv om forbrugerne er positive over for familiens økonomiske situation, vurderer de, at det ikke er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder i øjeblikket, skriver Danmarks Statistik.

Indikatoren, for synet på om det er tidspunktet at købe større forbrugsgoder, er på minus 6,9. Den har været negativ i mindst fem år.

- Grundlæggende understreger forbrugertilliden, at de danske forbrugere har bevaret det gode humør på trods af efterårsvejret, skriver makroøkonom i Sydbank Søren V. Kristensen om tallene og fortsætter:

- Men det gode humør er ikke for alvor blevet omsat til øget forbrug i de seneste måneder, hvor privatforbruget har udviklet sig overraskende fladt.

- Derfor tror vi heller ikke, der er udsigt til nogen stor forbrugsfest, men der er alligevel gode chancer for, at butikkerne kan vente at blive flittigt besøgt både Black Friday og ved julehandlen i december.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen