Berlingske Business

Danskernes pengeforbrug på nettet stiger stadig

Kreditkort dankort
»Vi kan se, at e-handel fortsætter med at vækste, som vi har set de sidste fem år,« siger Henriette Høyer, salgschef hos Dibs. Foto:

Danske netbutikker omsatte for 13,2 procent mere i første halvår i forhold til samme periode sidste år.

Danskerne handler mere og mere på internettet.

Det viser tal fra Dibs Payment Service, en underafdeling i betalingskoncernen Nets, der administrerer betalingssystemerne på adskillige danske netbutikker.

Dibs har kigget på omsætningen hos cirka 3500 danske netbutikker i de første seks måneder af 2017.

tradono

Hver butik har i gennemsnit oplevet en stigning i omsætning på 13,2 procent i forhold til samme periode sidste år.

»Vi kan se, at e-handel fortsætter med at vækste, som vi har set de sidste fem år,« siger Henriette Høyer, salgschef hos Dibs.

Hun peger på, at udviklingen blandt andet skyldes, at fysiske butikker i stigende grad også giver kunderne mulighed for at handle online.

En af de brancher, der ifølge Henriette Høyer har formået at udnytte mulighederne med internettet bedst, er rejsebranchen.

609147974.jpg

53 procent af de penge, danskerne brugte på nettet sidste år, gik således til rejser.

»Derudover fortsætter vi med at se, at mænd køber meget elektronik online, mens kvinder køber tøj, sko og kosmetik,« siger Henriette Høyer.

I 2016 brugte danskerne 70,4 milliarder kroner på danske og udenlandske netbutikker.

Det svarede til en stigning på 20 procent i forhold til 2015.

Henriette Høyer tror på, at man ville kunne se en lignende stigning fra 2016 til 2017, når Dibs laver sin endelige årsrapport i september.

tøj

En af de virksomheder, der nyder godt af danskernes øget forbrug på nettet, er elektronikforhandleren Hi-Fi Klubben.

De begyndte at sælge deres varer på nettet i 2002.

»Vi har oplevet en voldsom vækst online i en årrække nu.«

»Vi havde egentlig forventet, at den store tilvækst snart ville løje af, men vi oplever det stik modsatte,« siger Christoffer Arensbach, topchef hos Hi-Fi Klubben A/S, i en pressemeddelelse.

De sidste fem år er danske netbutikkers omsætning steget med 70 procent.

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen