Berlingske Business

Danskernes lønninger stiger - cheferne stiger mest

Billede
Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening steg lønningerne med 2,2 procent i andet kvartal sammenlignet med andet kvartal sidste år. Foto:

Når den gennemsnitlige dansker kigger på sin lønseddel, er den blevet et nøk sjovere det seneste år.

Det viser den seneste statistik fra Dansk Arbejdsgiverforening.

Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening steg lønningerne med 2,2 procent i andet kvartal sammenlignet med andet kvartal sidste år.

»For fjerde kvartal i træk har den årlige ændring i lønomkostningerne været 2,2 procent, skriver Dansk Arbejdsgiverforening i forbindelse med statistikken.«

Skeler man til hvilke jobtyper, der kan glæde sig mest, er det kategorien ledelsesarbejde, der har oplevet den største stigning.

Lederne har fået 2,6 procent mere i lønposen. Kategorien håndværkspræget arbejde tog den mindste stigning med et hop på 2,0 procent.

Hos Dansk Byggeri noterer cheføkonom Bo Sandberg sig, at lønstigningstakten kombineret med den lave inflation gør, at danskerne får flere penge mellem hænderne.

Business group in a row. leader with open hand and ready to shake your hand

»Langt de fleste får flere penge til rådighed. Så den lave inflation, der jo ligger omkring 0,5 procent, er en gave til både arbejdsgiver og lønmodtager.«

»Normalt er lønudviklingen en meget delikat balance. Men inflationen gør, at det er blevet til en bred vej, som alle kan få gavn af,« siger Bo Sandberg.

Dagens tal får samtidig Bo Sandberg til at gå imod de stemmer i debatten, der advarer om, at mangel på arbejdskraft er ved at føre til et lønpres, der kan skade konkurrenceevnen.

»Tallene bør for en stund mane overophedningsspøgelset i jorden, for lige nu har det ikke hold i virkeligheden,« siger han.

xx

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen