Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Danskernes bilkøb er blevet mere fornuftige

Biler, nye biler - 20161003110
Danskerne køber fortsat flere biler. Men de er mindre og billigere end før krisen. (Arkivfoto) Free/Colourbox

Tæller man antallet af biler, slår salget rekord. Men alligevel er det fornuften, der råder, vurderer økonom.

København. Der bliver solgt biler som aldrig før i Danmark. September slog igen rekord, og 2016 er godt på vej til at blive det år, hvor der bliver solgt flest biler nogensinde.

Men det er ikke fordi, at danskerne ødsler penge væk på dyre biler. Det er salget af de små, billige biler, der trækker væksten.

xx

»I faktiske tal er der efter september i år solgt 168.470 personbiler mod sidste år 155.121 år til dato.«

- Og da der ikke er noget, som peger i retning af nogen afmatning i salget, kan vi se frem til endnu et rekordår i bilsalget, skriver administrerende direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Hos Danske Bank noterer cheføkonom Las Olsen sig dog, at danskernes samlede forbrug på biler stadig er langt under, hvad det var før krisen.

»Kigger vi i nationalregnskabet, ligger forbruget på biler fortsat en 20-25 procent under, hvad det lå på før finanskrisen.«

»Vi køber mange biler, men de er små,« siger Las Olsen.

Car - 10_20160928105458160_org

Det hænger ifølge økonomen sammen med, at mens vi har et forbrugsopsving i Danmark, så er det af en helt anden type end før krisen.

»Vi har et stille opsving, der er drevet af, at vi får en større indkomst. Det opsving vi havde før krisen, var drevet af gæld. Alle lånte, fordi de sad med en følelse af, at det gik super godt.«

»Nu sparer folk mere op og afdrager på deres gæld. Det betyder også, at folk er fornuftige, når det kommer til at købe ny bil. Folk køber en lille bil, der kører langt på literen. Før krisen gav folk den lidt mere gas,« siger Las Olsen.

Spiri

Mens der sikkert sidder en forhandler af dyre firhjulstrækkere og sukker efter prækrise-tiden, er det godt for økonomien, at folk er mere fornuftige.

»Dette opsving er langt mere holdbart. Opsvinget før krisen fungerede kun, fordi huspriserne steg. Da de faldt, så fik vi en lang og hård nedgangsperiode.«

»Nu er opsvinget drevet af stigende indkomster, så der er ikke nær samme risiko for, at det hele falder fra hinanden,« siger Las Olsen.

24BUSPix-Enok-135816.jpg

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen