Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Danskerne svingede dankortet flittigt i marts

dankort
Overskrift
Vi svingede flittigt Dankortet i marts og brugte for 29,6 mia. kr. - en stigning på 8,2 pct. i forhold til samme måned året før. Foto:
Dankort
Overskrift

Dankortforbruget steg i marts med 8,2 pct. i forhold til samme periode sidste år. I alt købte vi for 29,6 mia. kr. Ifølge flere økonomer er det et tegn på, at danskerne igen er begyndt at skrue op for privatforbruget.

Flere trak i spenderbukserne i marts og luftede dankortet. Det fik den samlede omsætning til at lande på 29,6 mia. kr., hvilket er 2,2 mia. kr. mere, end danskerne brugte i samme måned året før. De pæne tal fra Nets har fået økonomerne i forårsstemning.

»Der er meget snak om, at der måske kan komme en ketchup-effekt på privatforbruget, som har ligget underdrejet i flere år. Den kan vi ikke love kommer, men der er ingen tvivl om, at forudsætningerne for en pæn fremgang i privatforbruget er til stede. Danskernes formuer er store, købekraften stiger, ligesom bolig- og arbejdsmarkedet er i bedring og forbrugertilliden i top. Det ser ret fornuftigt ud,« skriver Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen i en kommentar.

Artiklen fortsætter under billedet
Dankort

Også Nykredits chefanalytiker er begejstret. Han har ventet tallene med spænding:

»De giver en indikation af, om den flotte fremgang i forbrugertilliden over de seneste måneder også har ført øget privatforbrug med sig. Det er der umiddelbart noget, der kunne tyde på,« skriver Tore Stramer i en kommentar.

Han kalder ligefrem fremgangen i privatforbruget for 'den bedste vækstnyhed i år'. Renset for normale sæsonudsving har der alene fra februar til marts været en stigning i dankortkortforbruget på 2,3 pct. Tore Stramer understreger dog, at der er væsentligt færre handelsdage i februar sammenlignet med marts. Og at påskens placering kan have påvirket tallene.

»Endelig skal man huske på, at Mobilpays store popularitet også hiver dankortomsætningen i vejret. Når det er sagt, så er dagens stigning i dankortomsætningen så potent, at vi ikke er i tvivl om, at privatforbruget har fået en flyvende start på året. Dagens tal viser således en fremgang i dankortomsætningen på 1,9 pct. i første kvartal under ét. Det må siges at være flot,« skriver Tore Stramer.

Ifølge Nets udgjorde pengeoverførsler via mobilen knap 966 mio. kr. af det totale forbrug med dankort i marts, hvilket er 677 mio. kr. mere end samme periode sidste år.

24BUSPix-Dankort.jpg

»Hvis man vil bruge dankort-forbruget som indikator for privatforbruget, bør disse overførsler trækkes helt eller delvist fra, da de primært udgøres af pengeoverførsler og ikke er betalinger,« skriver Nets i en pressemeddelese.

Kan tegne et for lyst billede

Peter Bojsen Jakobsen, makroøkonom i Sydbank, påpeger ligeledes, at tallene skal tolkes med forbehold, selvom han generelt er enig i, at de indikerer en øget forbrugslyst blandt danskerne.

»Der er flere strukturelle faktorer, som gør, at stigningen i dankortomsætningen umiddelbart kan tegne et for lyst billede af danskernes forbrugslyst. Særligt det faktum at flere og flere betalinger bliver foretaget med dankort,« skriver han.

Dankort-forbruget i julen markant højere og med dagsrekord

Trods det forventer Peter Bojsen Jakobsen en samlet vækst i privatforbruget på 2,2 pct. i år - hjulpet på vej af en bedring på bolig- og arbejdsmarkedet, historisk lave renter og en lav oliepris.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen