Berlingske Business

Danskerne sparer stort trods positivt syn på økonomien

coin in money jar

Danskerne er stadig meget fokuseret mod at spare op, og det er især tøj, take-away mad og dagligvarer, som de fleste sparer på, viser ny undersøgelse.

Danskerne stadig stor fokus på at holde igen, spare op og gemme penge til fremtiden. Også selv om der blæser lidt mere positive vinde over dansk økonomi og at de fleste danskere ser lidt lysere på fremtiden.

Fire ud af ti, helt præcist 41 procent, af alle danskere vil således sparer mere op end tidligere, og når der skal spares op er det især nyt tøj, take-away måltiderne og de dyre madvarer, der bliver skåret fra.

For selvom de fleste danskere vurderer, at dansk økonomi er i fremgang, er der stadig  fokus på finanserne.

18BUSopsparing.jpg

Det viser en ny undersøgelse af forbrugertillid, som analysefirmaet Nielsen har gennemført. Undersøgelsen er foretaget blandt 30.000 personer i 60 lande verden over, som har svaret på spørgsmål om deres forbrugsvaner. I Danmark har 500 personer deltaget i undersøgelsen.

Undersøgelsen viser, at tæt ved halvdelen af alle sparer overskuddet op, når alle faste udgifter er betalt i de danske husholdninger. Fire ud af ti bruger pengene på ferie, og tre ud af ti, eller 33 procent bruger pengene på nyt tøj.

rentesatser

Men når overskuddet svinder, og der skal spares, er det især nyt tøj, der spares væk. Således siger hver anden, eller 47 procent, af dem, der er nødt til at spare, at de bruger færre penge på tøj, mens fire ud af ti dropper take-away måltiderne, og 38 procent skifter til billigere dagligvarer. Men selvom ferier ofte er en dyr fornøjelse, er det kun 24 procent, der rører ved dét budget for at spare penge.

Rapporten viser også, at det samlede forbrugertillidsindeks for tredje kvartal var 109. Et lille fald i forhold til forrige kvartal, hvor vi var helt oppe på indeks 112. Indeks 109 er dog stadig et meget højt niveau set over de sidste syv år og set i forhold til det øvrige Europa.

pengesedler

Rasmus Sarauw-Nielsen, Senior Client Executive hos Nielsen, vurderer at forbrugertilliden er inde i en positiv udvikling. Det samme er forbruget ifølge Danmarks Statistik, hvor der især i tredje kvartal var en tiltagende vækst inden for detailhandlen.

»Vi ser et spirende opsving, men det er for tidligt at konkludere, om det bliver vedvarende,« siger Rasmus Sarauw-Nielsen.

Opsparing

Nielsen gennemfører hvert kvartal denne globale undersøgelse, som giver indblik i forbrugsvaner og forbrugernes tillid til arbejdsmarkedet og økonomien. Undersøgelsen giver et samlet indeks over forbrugernes tillid. Et indeks over 100 giver udtryk for, at forbrugerne ser optimistisk på fremtiden, mens et indekstal under 100 indikerer, at forbrugerne er lidt mere pessimistiske.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen