Berlingske Business

Danskerne sikrer sig med lønforsikringer

Flere og flere sikrer sig mod arbejdsløshed ved hjælp af lønforsikringer, men det kan give politisk bagslag, lyder advarslen.

Et rekordhøjt antal danskere imødekommer de økonomiske udfordringer ved at blive arbejdsløse med en ny lønforsikring, skriver Ugebrevet A4.

»Forringelserne af dagpengesystemet og den store usikkerhed om velfærdssystemet skaber behov for ordninger som lønforsikringer. På den baggrund tror jeg, at vi kommer til at se flere kollektive lønforsikringer,« siger kommunikationschef hos Alka Lise Agerley til Ugebrevet A4.

Det er tal fra brancheorganisationen Forsikring og Pension, der afslører, at antallet af danskere med en lønforsikring er steget med 52 procent på bare et år, således at det nu er hele 127.000 danskere, der har forsikringen, som mindsker løntabet ved ledighed.

Allerede i løbet af næste år vil flere danske fagforbund også indføre lignende forsikringsmodeller. HK/Stat og Socialpædagogernes Landsforbund går med på ideen, og det betyder, at cirka 50.000 mere vil blive lønforsikrede i det nye år, skriver Ugebrevet A4.

Aalborg Universitets Peter Rasmussen, der har skrevet speciale i lønforsikringer i Danmark og Sverige, forudser, at antallet af lønforsikringer vil stige, men at lønforsikringerne også kan komme til at give politiske problemer.

»På den ene side kan lønforsikringen være et gode, der kan fastholde og tiltrække medlemmer. Og den sender et vigtigt signal om, at man går op i medlemmernes tryghed. På den anden side kan lønforsikringerne sende et politisk signal om, at man accepterer udhulingen af dagpengesystemet,« siger han til Ugebrevet A4.

Det politiske aspekt er også noget, Alka er bevidste om, når de tilbyder forsikringen til deres medlemmer.

»Man kan godt hejse et advarselsflag i forhold til lønforsikringer, for det her kan godt ses som led i en udvikling, som mange af os frygter: Nemlig at det offentlige skærer ned på velfærdsydelser, som det private så må tage sig af. Men hvad er alternativet? At lade mennesker stå med håret i postkassen, når de bliver fyret,« siger Lise Agerley til Ugebrevet A4.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen