Berlingske Business

Danskerne køber mere - af alt

Detailhandel
Overskrift
Foto:
 

Detailsalget stiger for anden måned i træk trukket frem af et generelt løft i privatforbruget.

For anden måned i træk stiger detailsalget, som landede 0,4 procent højere i juni sammenlignet med maj måned.

Der var fremgang både inden for beklædning, fødevarer og andre dagligvarer, men det var appetitten på nyt tøj, der voksede mest med en stigning på 1,4 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik offentliggjort fredag.

Samtidig opjusteres tallene for både april og maj med 0,1 procentpoint i forhold til tidligere offentliggørelser.

Johan Juul-Jensen, privatøkonom i Nykredit understreger dog, at niveauet stadig fortsat slået tilbage og ligger på niveau med 2004.

»Efter fem års forbrugstørke har de danske forbrugere atter fået mod på at tage pungen op af lommen og bruge penge. Og det er ikke så underligt. Over de seneste måneder har vi set en bredt funderet forbedring af de fleste. vigtige økonomiske indikatorer, og de gode overskrifter begynder nu at materialisere sig i form af en øget lyst til at bruge penge,« skriver han i en kommentar til tallene.

Tirsdag overraskede forbrugertilliden positivt med en stigning i juni, og Danske Bank forudså i en analyse, at danskerne vil spendere sig til et forbrugsløft på to milliarder kroner allerede i dette kvartal.

Samlet tegner der sig et billede af en økonomi, der har det lidt bedre, skriver BRFkredit i sin kommentar til tallene.

»Forbrugerne er stille og roligt på vej ud af hullerne, hvilket kan skabe noget af den efterspørgsel, der er nødvendig for at sikre den økonomiske vækst. Vi har således forventning om, at andet halvår bliver lidt bedre end første halvår. Når det er sagt, er der imidlertid også et stykke vej til fordums styrke. Alene set over det seneste år er detailsalget faldet noget tilbage,« skriver chefanalytiker Mikkel Høegh.

Samlet lå detailhandelsomsætningen to procent under 2012-niveau i juni, trukket ned af et lavere forbrug fødevarer og forbrugsvarer, mens beklædning sælger bedre end sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen