Berlingske Business

Danskerne køber masser af solvarmeanlæg

Det kan godt være, at de danske fabrikanter af solvarmeanlæg har fået deres salg i Danmark halveret som følge

af regeringens afvikling af tilskudsordningerne, men der sælges fortsat masser af anlæg herhjemme. De indgår bare

ikke i nogen statistik. Det er nemlig billige udenlandske anlæg.



Det hævder i hvert fald direktør Allan Elgaard,

VVS-Eksperten A/S i Hedensted.



Der er tale om en vvs-grossistforretning med 12 medarbejdere. Virksomheden åbnede en ny

afdeling i Aalborg for få måneder siden.



Det primære produkt hos VVS-Eksperten er fastbrændselsfyr, men

i stigende grad er man også begyndt at sælge italienske solvarmeanlæg. Det sidste halvandet år har man solgt

mere end 200 anlæg.



- Og jeg kender da to-tre konkurrenter, der ligeledes har et stort salg i Danmark, fastslår Allan

Elgaard.

Lavere priser

Han begræder ikke, at tilskudsordningerne er ophørt -tværtimod.



- Mens tilskudsordningerne

og de dertil hørende godkendelsesprocedurer eksisterede kunne vi ikke sælge et eneste anlæg herhjemme, fordi vi

var oppe imod danske konkurrenter, der fik tilskud. Nu er de væk, og priserne er raslet ned. Nu har vi lige pludselig nemt ved

at sælge vore anlæg, tilføjer han.



Allan Elgaard hævder, at de billigere udenlandske anlæg har

akkurat lige så høj kvalitet som de danske.



Han mener, diskussionen om tilskud eller ej slet og ret er et spørgsmål om,

hvorvidt der skal gives statstilskud til en branche.







Købte tysk



Allan Elgaard er ikke den eneste, der har reageret

på artiklen om solvarme-fabrikanternes trængsler på hjemmemarkedet. Fotograf Find Clausen, Rødekro, købte

i fjor et solvarmeanlæg i Tyskland, som han anslår var 10.000 kr. billigere end et tilsvarende dansk.



- Anlæggene

behøver slet ikke være så dyre. Mit indtryk er, at de danske fabrikanter ganske enkelt har indkasseret tilskuddene

som en ekstra fortjeneste, siger han.



Find Clausen kritiserer i øvrigt de danske fabrikanter for at være meget lidt

"salgsmindede".



- Da jeg undersøgte markedet herhjemme virkede de fleste ærligt talt ikke særligt

interesserede. Det var mig, der skulle besøge dem og ikke omvendt, forklarer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen