Berlingske Business

Danskerne går tidligere på pension

Velfærdsforliget i 2006 skulle få danskerne til at arbejde længere. Men danskerne går i stedet tidligere på pension, viser tal fra Eurostat.

Med velfærdsforliget i 2006 var det meningen, at danskerne skulle blive længere på arbejdsmarkedet for at undgå den såkaldte ældrebyrde, men i virkeligheden er der sket præcis det modsatte.

- Tilbagetrækningsalderen er faldet de senere år, siger professor i velfærdstatssforskning ved Aalborg Universitet, Per H. Jensen, til dagbladet Information onsdag.

De nyeste tal fra Eurostat viser, at gennemsnitsdanskeren i 2007 trak sig fra arbejdsmarkedet som 60,6 årig, mens tallet tilbage i 2001 var 61,6 år. Det er især kvinderne, der forlader jobbet tidligere, påpeger Per H. Jensen.

- Kvinderne stopper i snit tre år tidligere end mændene, fordi mange vælger at gå på efterløn, når deres mand går på pension, så de kan nyde deres otium sammen, siger han til Information.

Ifølge tidligere vismand og formand for regeringens Velfærdskommission, professor Torben M. Andersen, er det et problem, at tilbagetrækningsalderen i Danmark er faldet. Danskerne bliver nemlig ældre og ældre:

- Da vi har indrettet os på en måde, hvor vi især bidrager til velfærdssamfundet, når vi er aktive på arbejdsmarkedet, så er det klart, at hvis gennemsnitsdanskeren lever længere og ønsker at omsætte den længere levetid til længere pensionisttilværelse, så får vi store finansieringsproblemer, siger Torben M. Andersen til Information.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen