Berlingske Business

Danskerne er Nordens flittigste til at betale med mobilen

Penge - 20171107175244456_org.
Danskerne er de flittigste i Norden til at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel. Dermed er vi godt på vej mod det kontantløse samfund, vurderer afdelingsleder i Deloitte. Free/Colourbox

Danmark er det førende land i Norden, når det gælder brugen af smartphones som betalingsmiddel.

København. Danskerne har den nordiske førertrøje på, når det gælder om at bruge mobiltelefonen til at betale for varer eller overføre penge til vennerne.

Det viser en undersøgelse af de nordiske forbrugeres mobilvaner, som rådgivningsfirmaet Deloitte står bag.

Undersøgelsen viser, at hver tredje dansker har prøvet at bruge telefonen til betaling for varer i en fysisk butik. For Sverige, Norge og Finland er den tilsvarende procentdel 26, 10 og 6 procent.

Der er flere grunde til, at vi er førende, vurderer Frederik Behnk, director og afdelingsleder i Deloitte.

- Vi har en høj andel af smartphonebrugere i Danmark. Samtidig har vi nogle pengeinstitutter, der har været flittige til at danne grundlag for, at vi kan lave mobile transaktioner nemt og enkelt. Og det er nok en af årsagerne til, at vi - lige nu i hvert fald - er foran de andre nordiske lande.

pix-Apple Pay

Han mener, at Danmark er godt på vej til at blive et af verdens første kontantløse samfund.

Det kommer ifølge afdelingslederen til at betyde store forandringer i detailhandelen.

- Mange butikker vil sandsynligvis blive indrettet med en mindre bemanding og mere selvbetjening fremover, siger Frederik Behnk.

Brugen af mobile betalinger kommer også til at få betydning for eksempelvis bekæmpelse af sort arbejde.

- Myndighedernes mulighed for at kunne afklare pengestrømmene bliver meget nemmere, og derfor vil mængden af sort arbejde sandsynligvis kunne reduceres, siger Frederik Behnk med henvisning til de elektroniske fodspor, som transaktionerne efterlader.

5000 personer mellem 18 og 75 år fra Danmark, Norge, Sverige og Finland har deltaget i undersøgelsen.

/ritzau/

28BUS20170427-143434-4-1549.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen