Berlingske Business

Danskerne er blevet mere effektive

Produktivitet
Danskerne arbejder lidt færre timer, men får mere ud af det. Foto:

Danskerne arbejder lidt mindre end tidligere, men alligevel stiger i produktiviteten.

Det må være enhver chefs drøm. Danskerne er blevet mere flittige og effektive, når de er på arbejde. Produktiviteten i byerhvervene er kravlet i vejret med 1,1 pct. fra 2011 og til 2012.

Det viser en foreløbig opgørelse fra Danmarks Statistik.

Den moderate fremgang kommer via stigning i den økonomiske vækst på 0,9 pct. og et fald i antal arbejdstimer på 0,2 pct.

13BUSmargrethe.jpg


Danmarks Statistik skriver, at det mindre plus kommer efter en række år, hvor der har været store udsving i vores produktivitet. Det skyldes først og fremmest, at finanskrisen gav virksomhederne mindre at lave, mens samtidig fortsatte med at holde på deres medarbejdere.

Byerhvervene er den private sektor med undtagelse af råstofudvinding, landbrug, boliger samt udlejning af erhvervsejendomme. Og hvis man vender blikket mod hele erhvervslivets produktivitet er billedet en anelse mindre pænt.

13BUSPix-front.jpg


Erhvervslivet samlede produktivitet er uændret fra 2011 og til 2012. Det skyldes ikke mindst en nedgang i udvindingen af olie fra Nordsøen. Produktiviteten inden for olie- og gasindvinding er dog fortsat meget høj.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen