Berlingske Business

Danskerne beholder den gamle bil

Salget af nye biler er i tomgang. Salget dykker fortsat kraftigt, og det sender ingen positive tegn om et opsving i det generelle forbrug, påpeger bankøkonomer.

Bilsalget fortsætter den hårde opbremsning, viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik. Det er skidt nyt for dansk økonomi, da nysalget af biler plejer at være en god temperaturmåling på danskernes forbrugslyst, siger chefanalytiker Christian Hilligsøe Heinig fra Sydbank.

- Dagens tal for nybilsalget signalerer dermed ikke ligefrem tegn på stigende forbrugslyst i husholdningerne. Vi spejder i øjeblikket efter flere signaler, der kan bekræfte, at den pæne stigning i dankortomsætningen fra juni til juli ikke var en enlig svale, skriver han i en kommentar.

Chefanalytikeren peger på udbetalingen af SP-pengene som en forventet løftestang til bilsalget.

- Selvfølgelig er SP-udbetalingerne i en størrelsesorden - cirka 10.000 kroner for den gennemsnitlige udbetaling - der ikke ligefrem lugter af køb af ny bil, men det ændrer ikke ved, at SP-pengene i princippet kan være med til at løfte bilsalget i kølvandet på en større optimisme i husholdningerne, skriver Christian Hilligsøe Heinig.

De nye tal er med til at skabe usikkerhed om et generelt forbrugscomeback, påpeger Las Olsen, forbrugerøkonom i Danske Bank.

- Lige som andre dele af privatforbruget har bilsalget været underdrejet hele året efter at være faldet dramatisk i sidste del af 2008.

Forbruget er lige nu en af de helt store usikkerhedsfaktorer i dansk økonomi. En stigning i privatforbruget er en nødvendig ingrediens i et dansk opsving, og ind til videre har der ikke været nogen vækst at hente fra den kant, trods skattelettelser, rentefald og udbetaling af SP, skriver han i en kommentar.

Danskerne købte i sommerferiemåneden 5000 nye biler - et fald på 2900 biler i forhold til samme måned sidste år.

Samlet er der de seneste 12 måneder solgt 114.900 personbiler. Det er 54.000 biler færre end det foregående år. Og det er især de private, som dropper købet af ny bil med et fald på 36 procent.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen