Berlingske Business

Danskeren ved Zuckerbergs side

Lars Rasmussen
Lars Eilstrup Rasmussen er en af dansk internethistories største succeser, men for de fleste er han helt ukendt. Foto:

Han opfandt Google Maps, men har ikke engang et opslag på den danske Wikipedia. I denne uge stod han i spidsen for lanceringen af en ny Facebook-søgemaskine.

Du kender Venstres formand, Lars Rasmussen, og givetvis også den forhenværende håndboldstjerne Lars Rasmussen. Men Lars Rasmussen altså ham fra Google og Facebook er så ukendt, at han ikke engang har et opslag på den danske del af Wikipedia.

Og det endda til trods for, at Lars Rasmussen, altså ham der hedder Eilstrup til mellemnavn, har opfundet både Google Maps og tidligere denne uge også kunne nyde rampelyset, da hans seneste kreation blev præsenteret af Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook.

Selv om han er relativt ukendt på vores breddegrader, har Lars Eilstrup Rasmussen allerede gjort sig voldsomt bemærket i den amerikanske internetverden. Brødrene Jens og Lars blev verdenskendte i visse kredse helt tilbage i starten af årtusindet, da Google blev så imponerede over deres arbejde med digitale kort, at søgegiganten i 2004 simpelthen valgte at købe hele deres virksomhed for et ukendt beløb.

Med i købet fulgte også Rasmussen-brødrene, der fik en fremtrædende placering hos den amerikanske internetgigant, der tidligt så, at kort ville blive en af den digitale verdens vigtigste produkter. I dag bruges Google Maps dagligt af millioner af mennesker og virksomheder, både til navigation i trafikken via smartphones, til almindelige adresseopslag og ikke mindst i et væld af andre produkter som for eksempel illustrationer i denne avis.

Forud for sin tid

Lars Eilstrup Rasmussen blev uddannet fra Aarhus Universitet i 1990 og drog siden til både Edinburgh i Skotland og Berkeley i Californien, hvorfra han har en ph.d-grad. Fremmede himmelstrøg var derfor ikke ukendte for Lars Eilstrup Rasmussen, da han kort efter endt uddannelse drog til Australien, hvor han blev boende i Sydney til 2010, selv om han blev en del af det amerikanske Google.

De to Rasmussen-brødre var dog ikke mere viklet ind i længde- og breddegrader, end at de få år efter sammen satte sig for at udvikle det, der siden skulle blive til Google Wave. Det var dengang et uhyre avanceret værktøj til samarbejde, der reelt var et forsøg på at revolutionere emailen og binde kommunikation sammen i en enkelt »wave«, en bølge.

Produktet var dog enten forud for sin tid eller bare for svært at forstå og brugertallet forblev småt, indtil Google i 2011 valgte at lukke projektet ned.

Alligevel var Rasmussen-navnet slået fast i det amerikanske internetmiljø, og det vakte derfor opsigt, da Mark Zuckerberg i slutningen af 2010 med succes fik slået kloen i Lars Rasmussen, der skiftede Google og Sydney ud med San Francisco og Facebook for en meget løs jobbeskrivelse. Han forklarede dengang, at de skulle hænge lidt ud og derefter se, hvad der ville ske.

Kan true Google

Det, der endte med at ske, blev præsenteret tirsdag i denne uge, hvor Facebook ved et stort anlagt pressemøde fremviste selskabets nye søgefunktion, der på overfladen giver indtryk af at være ret simpel, men som i virkeligheden er et morads af særlige hensyn.

Med søgemaskinen kan man lede efter alskens mennesker og billeder, for eksempel buddhister i Greve, singler på Bornholm eller tæppehandlere i Pakistan, som vennerne har besøgt. Den svære øvelse er, at søgemaskinen skal respektere alle de særlige privatlivsindstillinger, som brugerne har indtastet men den gordiske knude har Lars Rasmussen altså tilsyneladende løst.

Og pudsigt nok var The Wall Street Journal dagen efter ude med en analyse af søgemaskinen, der konkluderede, at den kunne ende med at true... ja, Google.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen