Berlingske Business

Danskere køber hårde hvidevare som aldrig før

Fjernsyn og hårde hvidevarer ligger højere på danskernes forbrugsliste end nogensinde før. Det viser ny analyse fra Institut for Konjunktur-Analyse (IFKA). Gennem det seneste år har lav rente, nye lånemuligheder og skatte-og afgiftslettelser givet danskerne flere penge mellem hænderne. Og pengene bliver brugt.

-Det vi kan se, er at den andel af danskerne, der forventer at spare op det kommende kvartal, er faldet. Folk vil købe flere langvarige forbrugsgoder og har allerede gjort det. Husstandene har fået flere penge og bruger dem. De bliver ikke lagt til side som før, fordi vi er blevet mere trygge og knapt så bekymret for vores alder og pension, siger Charlotte Rassing, der er projektleder hos IFKA.

Priskrig

Andelen af hustande, der de seneste tre måneder har investeret i hårde hvidevarer, radio/tv/vide og mobiltelefoner er det højeste, som IFKA nogensinde har målt. 16 procent af hustandene har det seneste kvartal investeret i et eller flere elektriske husholdningsapparater. Hver femte hustand har købt radio, tv, video og dvd. Det samme gør sig gældende, når det drejer sig om mobiltelefoner.

- Der har været en voldsom priskrig på de markeder, så vi kan alle sammen komme i nærheden af de her forbrugsgoder, og distributionen har ændret sig. Vi kan tage dem med i vores indkøbskurv, når vi er nede at handle dagligvarer, siger Charlotte Rassing som forklaring på, at netop de tre markeder er særligt begunstiget af danskernes øgede købelyst.

IFKA''s analyse viser også, at hver tredje hustand har flere penge til rådighed, end de havde året forinden. Samtidig er forventningerne til beskæftigelsen steget. Én ud af fire af de adspurgte forventer, at der sker en stigning i antallet af beskæftigede på arbejdspladsen i de kommende tre måneder. Og væksten i forbruget - den bliver ved med at stige.

Vækst fortsætter

Danske Bank vurderer, at væksten i forbruget i 2004 ender på 3, 6 procent og bliver dermed det højeste i ti år.

- Vi skal tilbage til før pinsepakken for at finde en tilsvarende årlig vækstrate. Når vi summer op over året 2004 og sammenligner med året 2003, så er det den højeste vækst i ti år i det private forbrug, vurderer Steen Bocian, chefanalytiker hos Danske Bank.

Han mener også, at den svækkede dollar har bidraget til forbrugsfesten, fordi de importerede varer er blevet billigere.

- Den her forbrugsomgang har været med til at trække økonomien ud af det dødvande, som den har været i siden 2002, og det er også lykkedes at vende udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor der det seneste år er skabt 20.000 arbejdspladser. Eksporten har stadigvæk svært ved at komme ud over rampen på grund af den lave dollarkurs, siger Steen Bocian. Danske Bank forventer at væksten i forbruget i 2005 vil være 2, 5 procent.

- Selvom 2, 5 procent er lavere end i år, så er det stadig en høj vækst i dansk økonomi. Væksten er med til at sikre det opsving, der i gang, og det vil fortsætte, når vi kommer ind i 2005, vurderer Dansk Banks Chefanalytiker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen