Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Danskere igen på indkøbstur

De danske forbrugere er igen begyndt at gå på indkøbstur. Aktiekrisen og udsigt til krig i Irak har således

ikke fået danskerne til at snøre pungen sammen.



Det fremgår tydeligt af det seneste konjunkturbarometer for detailhandelen,

som Dansk Handel og Service, DHS, laver.



Hele 66 pct. af de butikker, som er med i undersøgelsen, havde fremgang i deres

omsætning i tredje kvartal, og kun 20 pct. kunne notere et minus.



Og når virksomhederne vender blikket fremad er

billedet næsten det samme. Op mod 75 pct. af forretningerne regner med, at salget vil vokse i fjerde kvartal.



- Selvfølgelig

er danskerne ikke immune over for kursfaldene på aktiemarkederne og en eventuelt krig i Irak. Men den usikkerhed, som folk kan

læse om i aviserne, hæmmer ikke de danske forbrugere, når de køber ind, siger cheføkonom i DHS, Jan

Poulsen.



- Det skyldes først og fremmest, at de fleste har lidt flere penge til forbrug, end de havde for et år

siden. Når folk samtidig tror på, at de bliver i deres job, så går de ud og bruger ekstra med penge, siger

Jan Poulsen.

Lavere skat

Han understreger, at danskerne har fået flere penge på bankbogen af primært tre

årsager.



l Lønnen stiger mere end inflationen. Det giver en reallønsfremgang.



l Som følge af

pinsepakken er grænsen for, hvornår man betaler mellemskat hævet, og satsen for bundskatten er sænket. De

to ting til sammen giver danskerne en mindre skattelettelse i år.



l Den meget lave renten har gjort det billigere at låne

penge. Samtidig har det til en vis grad givet mulighed for konvertering af boliglån. Begge dele sætter lidt ekstra skub

i forbruget.



Alt i alt giver det danskerne en større disponibel indkomst, og det sætter sig i det stigende privatforbrug.

For den danske økonomi er det et godt tegn. Væksten i eksporten ligger underdrejet, og et større privatforbrug skal

i de kommende måneder holde damp i kedlerne under den danske økonomi.



- Der er nu kommet så meget gang i privatforbruget,

at der skal langt alvorligere rystelser til at bremse udviklingen. Fremgangen i privatforbruget bygger på et sundt realøkonomisk

grundlag i de danske husholdninger, siger cheføkonom Jan Poulsen.

Større bilsalg

Udviklingen bliver bekræftet

af de seneste tal for salget af personbiler.



Netop den parameter er en af de vigtigste, når man skal måle temperaturen på

danskernes lyst til forbrug.



Nye tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i september blev solgt 8678 personbiler.





Det svarer til en stigning på 29,6 pct. i forhold til september 2001. Væksten var på henholdsvis 32,4 pct.

på erhverv og 28 pct. på private købere.



Det samlede salg i årets første ni måneder blev

85.323 biler -en fremgang på 15,9 pct. i forhold til samme periode sidste år.



- Vi håber, at de stigende salgstal

er udtryk for et generelt større bilsalg i Danmark. Man kan dog fortsat frygte, at en del firmaer og private har fremskyndet

deres bilkøb ved udsigten til ekstraordinære prisstigninger, udtaler administrerende direktør Bent Mikkelsen fra

De Danske Bilimportører.



Han henviser til det nye EU-direktiv, som netop er trådt i kraft. Det bevirker, at de danske

bilimportører ikke længere kan få rabat hos bilfabrikkerne.



Det har de hidtil kunnet på grund af den

høje registreringsafgift, men det har EU sat en stopper for, og det kan få bilpriserne i Danmark til at stige med over

10 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen