Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Danske virksomheder går glip af fransk eksporteventyr

FAN-ZONE-MUSIC
Foto:

Dansk Industri håber, at danske virksomheder får øjnene op for de gode eksportmuligheder i Frankrig.

København: Frankrig giver os vin, ost og varme sommerferier.

Men ifølge Dansk Industri virker det som om, at mange danske virksomheder slet ikke er opmærksomme på det store potentiale, der er for at sælge danske varer den anden vej til Frankrig.

Det fortæller Kent Damsgaard, vicedirektør i Dansk Industri.

- Når vi ligefrem siger, at Frankrig er Danmarks tabte eksportland, er det, fordi mulighederne for eksport til Frankrig er meget større, end vi ser lige nu, siger han.

Dansk Industri kommer med sin analyse af de danske perspektiver i Frankrig fredag, hvor europamesterskaberne i fodbold begynder i landet. Kent Damsgaard håber, at slutrunden kan vække opmærksomheden for danske virksomheders muligheder.

I 2015 eksporterede danske virksomheder for næsten 30 milliarder kroner til Frankrig, hvilket gør landet til Danmarks ottende største eksportmarked.

Men ifølge Dansk Industris analyse er der potentiale til omkring ni milliarder kroner mere.

Og Kent Damsgaard mener, at der ikke er nogen sektorer, der har mindre chancer for at få hul igennem til det franske marked end andre.

- Noget af det, som er meget interessant ved Frankrig er, at det er over en bred kam, at der er muligheder. Der er gode perspektiver for både fødevarer, møbler, tøj og maskiner for bare at nævne nogle, siger han.

Dansk Industris vicedirektør anbefaler, at virksomheder som det allerførste laver en grundig markedsundersøgelse af mulighederne for deres respektive produkt eller produkter i Frankrig.

- Hvis det viser sig, at Frankrig har en relevans, så kan man efterfølgende tage kontakt til os, og så vil vi prøve at hjælpe virksomhederne videre, lyder opfordringen fra Kent Damsgaard.

Også Dansk Erhverv mener, at der er muligheder for at hente eksport på det franske marked, og interesseorganisationen undrer sig faktisk over, at eksporten ikke er større.

- Vi eksporterer meget mere til Holland, til trods for at det er en meget mindre økonomi, og afstanden er stort set den samme, siger cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen