Berlingske Business

Danske virksomheder frygter amerikansk priseksplosion

FILES-US-POLITICS-TRUMP-1YEAR
Foto:

Den amerikanske skattereform kan gøre det betydeligt dyrere for danske virksomheder at lave opkøb i USA.

Milliarder af dollars vil lande i favnen på amerikanske virksomheder i de kommende år, og det kan friste dem til en sand opkøbsfest. Det er ifølge Finans, hvad danske virksomheder frygter, når de skal gætte på konsekvensen af den amerikanske skattereform.

»Mange af de amerikanske virksomheder vil tage deres penge hjem, og for nogle vil pengene jo komme til at brænde i lommen på dem. Derfor kan man ikke afvise, at priserne på virksomheder går op i USA. Det kan ramme os, hvis vi ønsker at købe noget,« siger finansdirektør Anders Kronborg fra medicinalvirksomheden Leo Pharma, til Finans.

Han sigter til den skattereform, som betyder, at den amerikanske selskabsskat falder fra 35 til 21 pct. Det har fået mange amerikanske virksomheder, der i årevis har ophobet formuer uden for USA for at slippe i skat, til at erklære, at de nu hiver pengene hjem.

Bl.a. Apple har meddelt, at den gigantiske koncern vil betale 38 mia. dollars i skatter og hente en formue hjem og skabe masser af nye job.

Leo Pharma er ikke alene om at frygte højere virksomhedspriser i USA. Det er også forventningen blandt de rådgivere, der taler med alle de mange danske virksomheder, der i disse dage forsøger at finde deres hoved og hale i USA.

»Reformen betyder, at det kan svare sig for mange amerikanske virksomheder at tage deres formuer hjem fra udlandet, så det vil give en kæmpe kapitalindsprøjtning. Nogle virksomheder vil vælge at bruge pengene til at betale udbytte, andre vil vælge at bruge pengene på opkøb. Derfor kan en konsekvens af reformen blive, at prisen på virksomheder generelt stiger. Det tilsiger de almindelige regler om udbud og efterspørgsel,« siger Søren Jesper Hansen, skatteekspert og partner i rådgivningskoncernen PWC, til Finans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen