Berlingske Business

Danske virksomheder fortsat tilbageholdende

15BUSTorben-Ladegaard.jpg
»Vi kan se en spirende optimisme centreret omkring det tyske marked," siger Torben Ladegaard, adm. direktør i analyseinstrumentvirksomheden Foss. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Den spirende økonomiske vækst i Europa får ikke danske virksomheder til at flytte foden til speederen. Fremgangen er fortsat usikker, og de fleste danske selskaber vil se tiden an.

Selv om der er flere spæde tegn på bedre tider i eurozonen, er danske virksomheder endnu ikke klar til at skrue op for investeringerne eller antallet af ansatte. Udviklingen er nemlig fortsat skrøbelig, og overalt i dansk erhvervsliv afventer man nu situationen spændt.

Mange danske topchefer advarer om, at stemningen hurtigt kan vende igen, og de fleste vil se en mere stabil udvikling med konstant vækst, før man vil gå mere offensivt til værks.

I HMF Group, der producerer kraner til lastbiler i hele verden, fremhæver adm. direktør Ove Trankjær, at man trods en række positive nyheder ikke kan tale om et ændret forretningsklima i Europa.

»Det går op og ned, og antallet af registrerede europæiske lastbiler er 12 procent lavere i årets seks første måneder end sidste år. De seneste måneder er det begyndt at se en smule bedre ud, men de spæde tegn på bedre tider får ikke os til at ændre noget,« siger han.

I analyseinstrumentvirksomheden Foss i Hillerød fortæller adm. direktør Torben Ladegaard ligeledes, at udviklingen i eurozonen foreløbig ikke ændrer noget.

»Jeg har noteret mig de spirende tegn på en mere positiv udvikling i euroområdet, men vi er ikke kommet så langt, at det på nogen som helst måde ændrer vores strategi,« siger han.

Foss har de seneste år satset massivt på USA og vækstøkonomierne, hvor forretningsklimaet og optimismen er fundamentalt anderledes end det fortsat kriseramte Europa.

Selv om stribevis topchefer betoner, at krisen ikke er forbi, gør det alligevel indtryk, at seks kvartaler med recession nu er afløst af en spinkel vækst på 0,3 procent i andet kvartal.

»Der er alt i alt tegn på en smule bedre tider. Eksporten er stigende, og der går meget frem for den danske modebranche i eksempelvis Tyskland, England og Norge. Salget i Sydeuropa er til gengæld fortsat faldende, ligesom det er faldet lidt i Holland og flere andre eurolande,« siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil.

På tværs af brancher lyder meldingen, at det ser lyst ud i Tyskland og det meste af Nordeuropa, mens vækstbetingelserne i Sydeuropa set under ét fortsat er helt i bund. Men også i dele af Sydeuropa kan flere danske virksomheder melde om svagt positive forventninger.

»Jeg kan genkende billedet af, at der er nogle markeder, hvor det ser bedre ud end for et år siden. I Spanien og Portugal regner vi med, at bunden er nået. Derimod venter vi ingen forbedringer i de franske forbrugeres humør – snarere tværtimod,« siger adm. direktør i designmøbelkæden BoConcept Torben Paulin.

Han fastslår samtidig – ligesom de øvrige kilder, som Berlingske Business har talt med – at der fortsat ikke er tegn på en vending i Italien, der blot får det værre kvartal efter kvartal.

Mange topchefer er samtidig fortsat nervøse over udviklingen i Frankrig, selv om landet overraskede positivt med en BNP-vækst på 0,5 procent i andet kvartal.

»Fremgangen skal være langt mere stabil, før det får indflydelse på vores forretningsmæssige beslutninger,« opsummerer Ove Trankjær fra HMF Group.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen