Berlingske Business
17:04

Danske virksomheder er dydsmønstre i korruption

LEGO
Lego var blandt de allerbedste i den danske afdeling af antikorruptionsorganisationen, Transparency International's, nye undersøgelse. Foto:

Særligt fem danske selskaber, Arla, Coloplast, Lego, Novo Nordisk og Pandora, springer i øjnene i Transparency Internationals undersøgelse af danske virksomheders åbenhed om antikorruption.

Den danske afdeling af antikorruptionsorganisationen Transparency International har for anden gang undersøgt, hvor åbne og gennemsigtige de største danske virksomheder er i forhold til korruptionsbekæmpelse, organisations- og ejerforhold samt virksomhedernes rapportering om økonomiske resultater land for land.

I forhold til den første undersøgelse, der blev gennemført i 2014, kan Transparency International konstatere en generelt større åbenhed og transparens hos de 15 børsnoterede virksomheder, som er gengangere i rapporten Transparency in Corporate Reporting. Men undersøgelsen viser også, at flere af de nye på listen, særligt de tre ikkebørsnoterede virksomheder Arla, Lego og Danfoss, matcher de bedste og springer lige i ind i toppen af kransekagen.

Især fem virksomheder springer i øjnene som de rene dydsmønstre blandt de i alt 30 undersøgte virksomheder, når det gælderne åbenhed om korruptionsbekæmpelse og organisationsstruktur og ejerforhold. Arla, Coloplast, Lego, Novo Nordisk og Pandora scorer alle 100 procent på begge parametre. Når de fem virksomheder må nøjes med 67 procent i samlet score, skyldes det, at de – i øvrigt i lighed med de fleste andre på listen – får bundkarakter for deres åbenhed om deres økonomiske performance land for land.

BM

Samlet scorer de 30 virksomheder, som indgår i dette års undersøgelse, et resultat på 75 procent på åbenhed om antikorruption mod 63 procent i 2014, da 20 virksomheder blevet undersøgt.

Hvad virksomhederne siger

Bestyrelsesformanden for den danske afdeling af Transparency International, Knut Gotfredsen, glæder sig over fremgangen og den generelt store åbenhed og transparens om de største danske virksomheders antikorruptionspolitikker.

»Det er rigtig flot, at fem ud af 30 danske virksomheder får en topscore på 100 procent i forhold til antikorruptionspolitik. Samtidig er det glædeligt, at de ikkebørsnoterede virksomheder i undersøgelsen også klarer sig rigtig godt.

Og så ligger de danske virksomheder i det hele taget bedre end de udenlandske, når man sammenligner med vores globale måling fra 2014,« siger Knut Gotfredsen.

27BUSjoseph-simon-145734.jpg

Når man zoomer ind på den konkrete korruptionsbekæmpelse i de danske virksomheder, hæfter Knut Gotfredsen sig især ved, at virksomhederne i langt højere grad end for to år siden stiller krav til deres leverandører og samarbejdspartnere. Her i 2016 oplyser 27 ud af 30 virksomheder, at leverandører skal leve op til virksomhedens antikorruptionspolitik. I 2014 var det kun tilfældet for syv ud af 20 virksomheder.

»Det er vigtigt, at det ikke kun er den enkelte virksomhed, som gør det rigtige, men at ansvaret bliver bredt ud til et egentligt kædeansvar,« siger Knut Gotfredsen, der understreger, at undersøgelsen alene dokumenterer, hvad virksomhederne fortæller om sig selv.

»Det er en måling af, hvad virksomhederne siger, de gør. Vi har ingen mulighed for at efterprøve, om det er det, de rent faktisk gør,« siger han.

Huller i osten

Men trods det generelt positive indtryk af virksomhedernes åbenhed og transparens er der også huller i osten. Set med Trans­parency Internationals øjne er det eksempelvis bekymrende, at lidt over halvdelen af virksomhederne ikke har nogen politik i forhold til gaver og forplejning af kunder.

Telenor

Tilsvarende halter det også med at få både chefer og ansatte kørt igennem træningsprogrammer. Kun fem ud af 30 virksomheder får maksimumkarakter på det punkt, og ifølge Transparency International er det netop væsentligt for en virksomheds evne til at bekæmpe korruption, at hele organisationen – og således også cheferne – kommer på skolebænken og bliver uddannet og trænet i virksomhedens antikorruptionsprogram.

Misvisende bundplacering

Listens bundskraber er United Shipping & Trading Company, hvis kerneforretning er handel med brændstof til skibe, såkaldt bunker oil. Bundplaceringen er imidlertid ikke udtryk for, at virksomheden ikke har en antikorruptionspolitik. For det har den.

United Shipping & Trading Company (USTC) havner imidlertid i bund, fordi Transparency Internationals kun medtager, hvad der rapporteres på koncern- eller gruppeniveau.

I USTC rapporterer datterselskaberne decentralt, og så tæller indsatsen ikke med i undersøgelsen.

Det ærgrer Jesper Klokker Hansen, CFO i USTC, som er et holdingselskab uden driftsaktiviteter.

»Vores placering er totalt misvisende for, hvordan vi driver vores virksomhed, og hvor meget vi gør på det område. Hvis du kigger på for eksempel datterselskabet Bunker Holdings hjemmeside, så har vi ganske gode beskrivelser af compliance, integritet, code of conduct, et femsiders dokument om antikorruption osv. Vi har også e-learningsprogrammer med checkspørgsmål undervejs, så det er lidt træls at blive udstillet på et forkert grundlag,« siger Jesper Klokker Hansen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen