Berlingske Business

Danske topledere: Danmark skal med i bankunionen

SWITZERLAND WEF 2015 DAVOS
Overskrift
Verdens topledere og politikere mødes i Davos i Schweiz i denne uge. Foto:
 

Flere af de danske topledere på årsmødet i World Economic Forum opfordrer til, at Danmark tilslutter sig bankunionen i EU.

Danmark skal melde sig ind i den fælles europæiske bankunion.

Sådan lyder opfordringen fra flere danske topledere, som deltager i World Economic Forum’s årsmøde i Davos. På årsmødet vil der bl.a. være fokus på manglen på fremdrift i europæisk økonomi, risikoen for en græsk euro-exit efter det græske valg på søndag og implementeringen af bankunionen i EU.

Jim Hagemann Snabe, tidligere topchef i IT-giganten SAP og i dag bestyrelsesmedlem i bl.a. Danske Bank og medlem af topledelsen i World Economic Forum er ikke i tvivl om sin anbefaling.

»Med den globale måde, som virksomheder arbejder på, bliver vi nødt til at have et finansielt system, som er forankret i et mere globalt sæt regler. Der skal være et fundament, som er ens for alle. Uden et finansielt system, man har tillid til, kan vi ikke så meget,« siger Jim Hagemann Snabe.

Han anser bankunionen for at være en nødvendig overbygning på euroen.

»Man indgik i euroen uden at have de fornødne muligheder for at styre udviklingen. I lang tid gik det godt, men da finanskrisen kom, blev problemet tydeligt. Jeg mener ikke, vi kan tillade, at det kan gå skidt igen.«

Også CEO Peder Holk Nielsen fra Novozymes opfordrer til, at Danmark går med i bankunionen. Han påpeger, at styringsinstrumenterne omkring euroen ikke har været tilstrækkelige.

»På den lange bane vil Europa kun kunne blive konkurrencedygtigt, hvis vi finder sammen. Hvis vi arbejder sammen, er vi stadig et af de største økonomiske områder i verden.«

I Berlingske forleden opfordrede også nationalbankdirektør Lars Rohde kraftigt til, at Danmark går med.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen