Berlingske Business

Danske smv'er for dårlige til innovation

Små og mellemstore virksomheder i andre EU-lande byder på langt flere nye varer og tjenester end danske. Dansk Erhverv kræver politisk handlen.

Evnen til at være innovativ skranter i små og mellemstore virksomheder herhjemme sammenlignet med i virksomheder i de øvrige EU-lande. Her er virksomhederne langt bedre til at finde på og indtroducere nye produkter, processer og services.

Det viser den nye European Innovation Scoreboard 2008 fra EU.

I gennemsnit er det, som for eksempel i Sverige, hver tredje EU-smv, der kan bryste sig af at have bragt nye varer på banen i løbet af det seneste år. Og mere end hver anden tyske kan gøre det samme. Men blandt danske smv'er gælder det kun for en ud af fire. Det får nu Dansk Erhverv til at appellere til politikerne om at gribe ind.

- Særligt med den nuværende vækstpause er det afgørende, at virksomhederne har de bedste rammer for innovation, siger chefkonsulent Christian Ohm, Dansk Erhverv.

Ret blikket mod udlandet

Helt kontret foreslår erhvervsorganisationen, at regeringen rykker globaliseringsreserven frem og omfordeler midlerne, så et anseeligt beløb bliver øremærket lige præcis innovation i små og mellemstore virksomheder.

Særligt inden for eksportområdet mener Christian Ohm, at der er gode chancer for at øge graden af innovation. Videninstitioner go virksomheder skal især fokusere på de lande, der ikke er ramt af samme vækstkrise, som de lande, Danmark typisk samarbejder og handler med.

-ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen