Berlingske Business

Danske selskaber tæmmer verdens vækst

10BUSsofie1.jpg
»Der er stadig masser af muligheder på det europæiske marked, så det er mere et spørgsmål om, at der er kommet en større opmærksomhed andre steder i verden,« siger Sofie Lindahl-Jessen, marketingdirektør i Fritz Hansen. Foto: Nikolai Linares

Vækstforskydningerne mellem verdens tre førende industrikontinenter bliver dybere og mere udfordrende, men en kortlægning af Danmarks største selskaber viser, at det lykkes de store virksomheder at surfe på verdens vækstbølger.

Hvad har Ecco, Wrist Ship Supply og Fritz Hansen til fælles? Ud over deres oprindelsesland ville et konsulenthus nok skulle lede længe efter synergierne mellem de tre selskaber.

En gennemgang af regnskaberne i 30 af landets største selskaber foretaget af Berlingske Research viser imidlertid, at skoproducenten, shippingselskabet, møbelfabrikanten og en lang række andre danske selskaber har det til fælles, at de trods store globale makroøkonomiske skvulp alle har formået at surfe med på de forskellige vækstbølger i verden.

Frítz

To tredjedele af virksomhederne har over de seneste fem år haft vækst i Europa, men har samtidig en mindre andel af omsætningen på de europæiske markeder.

Det skyldes, at stort set alle de største danske virksomheder har øget deres forretninger i Nordamerika og Asien med rasende fart.

Det er en kæmpe styrke, vurderer flere iagttagere. Eksportforskydningerne sker i en tid, hvor vækstskellet mellem Asien, Nordamerika og Europa er blevet yderligere tydeliggjort: Europas økonomiske kedler bobler stadig ikke helt, USA er kommet sig oven på finanskrisen, og pludselig begynder væksten i Kina at knirke. Ien sådan situation er det godt for erhvervslivet, at man nu i højere grad er eksponeret mod alle verdenshjørner.

Godt at sprede risikoen

»Jeg synes bestemt, at det er en styrke. Både fordi det viser, at der er interesse for danske produkter, men også fordi det giver en risikospredning. Det er ligesom at placere aktier i mange forskellige brancher. Når man som nation har adgang til mange forskellige markeder, har man også spredt sin risiko,« siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Landbrug og Fødevarer.

Aaa

En af de personer, der har været tættest på den økonomiske udvikling på alle tre kontinenter er Danmarks ambassadør i Tyskland, Friis Arne Petersen. Inden han fik sit nuværende job, bestred han ambassadørposter i USA og Kina.

»Jeg synes egentlig, det er meget imponerende, at de danske virksomheder kan fastholde vækst i Europa, samtidig med at handlen med USA og Kina er kommet markant op,« siger Friis Arne Petersen.

Dansk eksport alene til Tyskland ligger i dag på 110 mia. kroner plus tjenesteydelser på 39 mia. kroner, hvilket er over førkriseniveauet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen