Berlingske Business

Danske selskaber snyder sig selv for handelsaftale-fordele

gylle - 20180206042512445_org.
Handelsaftaler med Canada og Japan, som henholdsvis er trådt i kraft og færdigforhandlet, giver ifølge Dansk Erhverv meget fordelagtige betingelser for tekstil- og landbrugsvarer. Nu skal danske virksomheder bare være gode til at udnytte dem, mener Dansk Erhverv. Free/Colourbox/arkiv

Papirarbejde og uvidenhed afholder danske virksomheder fra at udnytte lave toldsatser i EU, viser rapport.

København. Danske og europæiske virksomheder snyder sig selv for mange penge hvert år, fordi de ikke udnytter EU's mange handelsaftaler.

Det kan blive rigtigt dyrt, når de lukrative aftaler med Canada og Japan indfases, advarer organisationerne Dansk Erhverv og DI. Det skriver Finans.

- Mange virksomheder har vanskeligt ved at overskue reglerne for, hvornår en vare er lavet i EU og dermed kan komme ind under en aftale. Der er også nogle virksomheder, som ikke er opmærksomme på, at de kan få en fordel, og som dermed snyder sig selv for penge, siger Peter Bay Kirkegaard, senior chefkonsulent i DI, til Finans.

06BUSSLO-100215.jpg

Eksportører i EU betaler 72 milliarder euro (cirka 535 milliarder kroner) for meget ved ikke at udnytte de lavere toldsatser i områdets mere end 50 frihandelsaftaler i dag. Det viser en ny rapport fra FN's handelsenhed UNCTAD. Kun 67 procent af eksporten til aftalelandene udnytter de lavere toldsatser, viser den.

Herhjemme tog det eksempelvis danske virksomheder flere år at afkode aftalen med Sydkorea, der trådte i kraft i 2011.

I 2014 var kun 48 procent af de danske industrivarer ifølge Udenrigsministeriet solgt med de lavere toldsatser i aftalen.

I 2015 var tallet steget til 59 procent, mens man skulle helt frem til 2016, før andelen var oppe på 72 procent.

Aftalerne med Canada og Japan, som henholdsvis er trådt i kraft og færdigforhandlet, giver ifølge Dansk Erhverv meget fordelagtige betingelser for tekstil- og landbrugsvarer.

Chefkonsulent Michael Bremerskov håber, at virksomhederne vil udnytte hurtigt.

- Både Japan og Canada er kæmpe markeder, hvor man vil kunne komme billigt ind med aftalerne. Gør virksomhederne det ikke, fordi de måske ikke kan overskue reglerne, er det at betragte som at smide penge ud i luften, siger Michael Bremerskov Jensen til Finans.

/ritzau/

06BUSMetrobyggeri-fotogra#3.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen