Berlingske Business

Danske pensionsselskaber investerer i firmaer med børnearbejde

INDIA-PALM/
Arkivfoto fra en af Wilmars fabrikker i Indien, der producerer palmeolie. REUTERS/Amit Dave/Files/Ritzau Scanpix Foto:

Milliarder af danske pensionskroner er investeret i selskaber med gråzoneetik, siger Mellemfolkeligt Samvirke.

København. En del af danskernes pensionsopsparinger vokser på bekostning af miljø og menneskerettigheder.

Mellemfolkeligt Samvirke dokumenterer i en ny rapport, at 10 danske pensionsselskaber har investeret 5,5 milliarder kroner i virksomheder med tvivlsom etik, skriver Politiken.

Det er eksempelvis olieselskabet Shell, der på få år har haft flere end 1000 olieudslip alene i Nigerdeltaet, eller palmeolieproducenten Wilmar, som benytter sig af tvangs- og børnearbejdere.

- På et tidspunkt bliver det for ubærligt for os, at vi selv er med til at krænke menneskerettigheder og ødelægge muligheder for vores børn og børnebørn, siger forkvinde for Mellemfolkeligt Samvirke Helle Munk Ravnborg til Politiken.

Søren P. Espersen, der er kommunikations- og hr-direktør hos Sampension, siger i rundspørgen, at han er enig i, at der i rapporten er tale om virksomheder med problematiske aktiviteter:

- Derfor har Sampension også ekskluderet en del af dem og været i forskellige grader af dialog med de øvrige, siger han.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) understreger, at investorer bør se mulighederne i at investere i langsigtede bæredygtige løsninger, der samtidig giver afkast.

Ministeren vil dog ikke blande sig i, hvordan selskaberne konkret investerer:

- Det er investorernes eget ansvar at sikre "orden i eget hus" og fremme ansvarlighed i deres globale værdikæder og porteføljeselskaber, siger Brian Mikkelsen til avisen.

Mellemfolkeligt Samvirke anerkender, at de danske pensionskasser har styrket både ansvarlighed og gennemsigtighed, og at flere af pensionsselskaberne har til hensigt at være i dialog med tvivlsomme virksomheder for at påvirke dem i en positiv retning.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen