Berlingske Business
17:41God weekend

Danske netkunder klikker rekordmange varer hjem i år

Stalking It i skolen styrker elevernes kreativitet RB Plus Gode
Foto:

Danskerne vil i løbet af 2017 købe for 83,8 milliarder online. Det er en fordobling i nethandlen på få år.

Flybilletter, tøj, sko, mælk og gulerødder ryger i stigende grad i danskernes digitale indkøbskurv.

I løbet af i år vil vi klikke varer hjem for 83,8 milliarder kroner. Det er en vækst på 19 procent i forhold til 2016 og en fordobling, når man sammenligner med omsætningen i nethandel i 2012.

Det viser den årlige opgørelse Dansk E-handel, som Dibs Payment Services står bag. Selskabet er en underafdeling af Nets og leverer betalingsløsninger til onlinebutikker.

I år er det særligt rejser, tøj og tjenester som HBO og Netflix, der bliver brugt penge på online.

394522663.jpg

Også dagligvarer er blevet populære at putte i onlinekurven i stedet for at købe ind til aftensmad og madpakker i de fysiske butikker.

- Kunderne er i dag blevet mere vant til at handle online. De har set fordelen i at kunne sidde derhjemme klokken 22 i deres sofa og købe ind, siger Henriette Høyer, salgschef ved Dibs.

- Samtidig skyldes det, at mange af web-butikkerne er blevet bedre til at tilbyde de rigtige varer til de rigtige priser.

E-handel

Med indkøb for 83,8 milliarder kroner sikrer Danmark sig en nordisk andenplads i e-handel kun overgået af svenskernes købelyst på nettet.

- Hele samfundet bliver mere og mere digitaliseret, siger Henriette Høyer og henviser til, at den offentlige sektor er gået over til betaling via nettet, når der skal lægges penge for pas, kørekort eller børnenes institution.

- Det gør, at kunderne bliver mere vænnet til at handle online, og det smitter selvfølgelig af på deres andre forbrugsmønstre, siger hun.

Det forklarer også, hvorfor flere kunder på mellem 66 og 74 år har kastet sig ud i et onlinekøb i år.

24BUSOpinion15-startup-1136.jpg

- De ældre er blevet tryggere ved at bruge de tekniske remedier såsom mobilen og pc'en, siger Henriette Høyer.

Og intet tyder på, at udviklingen med e-handel vil bremse op de kommende år.

- Jeg tror ikke, at e-handlen vil falde i omsætning de næste mange, mange år. Hvis man kigger langt nok frem, flader det vel ud. Men det sker ikke foreløbigt, siger Henriette Høyer.

Hendes gæt er, at vi tidligst vil se en afmatning i e-handlen om ti år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen