Berlingske Business
17:42

Danske medicinal-konger sætter fart i aktiemarkedet

ugen på forkant
Ugens to hovedpersoner er naturligvis Lars Fruergaard Jørgensen fra Novo Nordisk og Kåre Schultz fra Lundbeck.

Nu er stilheden snart forbi.

Onsdag morgen kommer det danske aktiemarked endelig op i gear igen efter flere uger i sommerdvale. Det sker til lyden af et regnskabsbrag fra cremen af den danske medicinalbranche, når Novo Nordisk og Lundbeck med en tidsforskydning på 30 minutter sender hver sit halvårsregnskab på gaden.

Aktionærerne kan se frem til en direkte duel mellem to højt profilerede direktører som sammenlagt har mere end 50 års erfaring i medicinalbranchen, men blot har prøvet kræfter med rollen som topchefer i tilsammen lidt mindre end tre år. Ugens to hovedpersoner er naturligvis Kåre Schultz fra Lundbeck og Lars Fruergaard Jørgensen fra Novo Nordisk.

Kigger vi på formkurven hos de to topdirektører, er der grund til at tro, at Kåre Schultz har mindst at frygte, når hans regnskabsrapport klokken syv onsdag morgen bliver mødt af kritiske blikke fra morgenfriske investorer.

17BUSSPO-MOT-NAS-RAINGUARD-.jpg

Allerede i begyndelsen af februar lovede Kåre Schultz nemlig sine aktionærer, at det mere end 100 år gamle medicinalselskab fra Valby for 2017 ville levere sine bedste resultater nogensinde. Få måneder senere hævede Kåre Schultz endnu engang Lundbecks resultatprognose.

Det fik på det nærmeste Nordnets investeringsøkonom Per Hansen til at bryde ud i højsang:

»I Madrid har de Ronaldo. Barcelona har Messi. Lundbeck har Kåre Schultz!«

Sammenligningen mellem to af verdens bedste fodboldspillere og en dansk medicinaldirektør fra Valby er en anelse til den festlige side, men der er ingen tvivl om, at Lundbeck med udnævnelsen af Kåre Schultz som ny topchef lynhurtigt fik vendt virksomhedens tilsandede image som falmet og kriseramt til i stedet at blive opfattet som et selskab med selvtillid og tro på fremtiden.

Kåre Schultz havde fra dag ét en klar vision for, hvor Lundbeck skulle hen og formåede dygtigt at præsentere et helt nyt billede af medicinalselskabets potentiale.

TAKEDA PHARMA-RESULTS/

Lundbeck-topchefens store hestekur i Valby har i virkeligheden været bragende enkel og bestod groft sagt af tre grundlæggende elementer: Et massivt spareprogram, et klart fokus på kerneforretningen og et massivt sats på det afgørende amerikanske marked.

En sådan vending har Lars Fruergaard Jørgensen ikke formået af levere med sin entré som topchef i Novo Nordisk, men hos Novos bestyrelse har det heller aldrig været forventningen, at Lars Fruergaard Jørgensen skulle skabe en »Kåre Schultz-effekt« i Bagsværd.

Med ansættelsen af Kåre Schultz var det klart, at Lundbecks bestyrelse havde givet Schultz grønt lys til at foretage en hård oprydning og effektivisering. Kort fortalt: »Hard-Kåre« skulle gøre hovedrent i Lundbeck.

Sådan har opgaven ikke været defineret for Lars Fruergaard Jørgensen. For hvor Lundbeck havde udviklet sig til at være en regulær rodebutik, har Novos kurs de seneste 15 år været langt mere strømlinet.

Novos voldsomme aktienedtur i 2016 skyldes ikke, at den danske diabetes­kæmpe har haft de forkerte varer på hylderne, men hænger sammen med, at det afgørende amerikanske marked lige nu befinder sig i en historisk brydningstid, hvor en omfattende priskrig har presset priserne på insulin helt i bund.

06BUSHawking-advarer-om-Tru.jpg

Lars Fruergaard Jørgensens mission er derfor først og fremmest at få kontrol over den helt konkrete udfordring frem for at skabe markante forandringer, som Kåre Schultz har gjort i Lundbeck.

»Jeg er født med en pænt stor næse, så jeg har en god næse for, hvor vi har udfordringer, og hvad der skal til for at løse dem,« sagde Lars Fruergaard Jørgensen til Berlingske Business, da han blev udpeget til ny topchef i Novo i september 2016.

Og den store næse blev der hurtigt brug for: I løbet af sine første tre uger i jobbet som ny topchef i Novo Nordisk måtte Lars Fruergaard Jørgensen sande, at Novo blev ramt af fire forskellige sagsanlæg, som alle anklagede det danske selskab for fusk med priserne på diabetesmedicin. De sager ligger fortsat og rumler hos en distriktsdomstol i New Jersey.

Kigger vi på aktiemarkedets dom over de to danske medicinalselskaber, står det sådan til, at Lundbecks aktiekurs er steget med næsten 190 pct., siden Kåre Schultz blev udpeget til ny topchef i maj 2015.

I samme periode er Novos aktiekurs faldet med næsten 30 pct.

Onsdag får vi svar på, om den udvikling vil fortsætte frem mod nytår.

30BUSHONG-KONG-ECONOMY-LIFE.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen