Berlingske Business

Danske forbrugere mindre pessimistiske i januar

Danske forbrugere mindre pessimistiske i januar - 1
Foto:

De danske forbrugere blev mindre pessimistiske i januar end i december, og Danmarks Statistiks forbrugertillidsindikator er nu på det højeste niveau siden juni 2008.

Danskerne er ikke helt så nervøse for at anskaffe større forbrugsgoder som fjernsyn og vaskemaskiner nu, viser Danmarks Statistiks forbrugertillidsindikator, der i januar samlet set steg til minus 9,1 fra minus 13,5 i december.

Indikatoren for, om det er tid til at anskaffe større forbrugsgoder, steg til minus 17,5 fra minus 35,6, mens danskerne fortsat mener at den økonomiske situation i samfundet er klart værre end for et år siden, men samtidig tror på at deres egen økonomiske situation vil være bedre et år fra nu.

Forbrugertillidsindikatoren viser også, at danskerne mener, at det er klart fornuftigt at spare op i den nuværende økonomiske situation. Den indikator steg til 75,7 fra 69,3. Indikatoren for om danskerne selv regner med at kunne spare op over det kommende år, ud over afdrag på lån, steg dog mere moderat, fra 26,7 i december til 28,2 i januar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen