Berlingske Business

Danske firmaer brugere længere tid på afgifter

Danske virksomheder bruger i dag mere tid på at administrere afgifter, end de gjorde for fem år siden, viser ny måling. Det vækker stor utilfredshed blandt lederne.

Flere danske virksomheder bruger mere og mere tid på at administrere afgifter, som staten har pålagt dem, viser en rundspørge blandt lederne i 113 danske virksomheder, som analysehuset Wilke har foretaget for Jyllands-Posten.

56,6 procent af toplederne svarer, at der over de seneste fem år er kommet flere administrative byrder i forbindelse med afgifter. 36,6 procent oplever samme niveau, mens under en procent oplever, at de har fået mindre administration.

Markedschef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, fortæller til Jyllands-Posten, at hun jævnligt hører fra medlemmerne, at de skal forholde sig til mange ulogiske afgifter.

»Det vil være en klar fordel at gøre afgiftsgrundlaget mere simpelt, så både virksomhederne og Skat kan bruge deres ressourcer bedre,« siger hun til avisen.

Hos Dansk Industri ser man ligeledes antallet af afgifter og den medfølgende administration som et stort problem for de danske virksomheder. Systemet er for tungt og komplekst, lyder kritikken.

Og det er ikke kun brancheorganisationerne, virksomhederne og toplederne selv, der efterlyser en justering af afgifterne. Også professor Bent Greve, der blandt andet forsker i skatter, afgifter og velfærd ved Roskilde Universitet, mener, at det er en god ide løbende at vurdere hver enkelt afgift:

»Det er fornuftigt, at vi hele tiden ser, om afgifterne er hensigtsmæssige i forhold til den omverden, vi befinder os i,« siger han til Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen