Berlingske Business

Danske eksportfirmaer søger nye markeder

pix-lastbiler
Foto:

Danske eksportvirksomheder er blevet mere eventyrlystne og mere villige til at prøve nye markeder af, viser en ny måling.

Flere og flere danske eksportvirksomheder søger til nye markeder og laver nye produkter som svar på den langtrukne økonomiske afmatning i Europa. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten på baggrund af en måling foretaget af Rambøll/Analyse Danmark blandt 331 eksportvirksomheder.

Cirka en fjerdedel af virksomhederne siger, at de vil søge til nye geografiske markeder, hvilket er tre gange så mange som i en måling foretaget i slutningen af sidste år, skriver avisen.

Flere af virksomhederne siger også, at de ser nye produkter som en vigtig kilde til vækst, hvis afmatningen fortsætter, da salget på de eksisterende eksportmarkeder ifølge målingen har skuffet fælt det sidste halve år.

»Euroområdet har været i recession i syv kvartaler i træk. Der er ikke de store vækstgevinster at hente der. Hvad gør man som konsekvens? Man finder nogle andre steder, hvor der er mere gang i det. Det er en positiv tendens, som vi også kan se på eksporttallene,« siger Jens Nærvig Pedersen, seniorøkonom i Danske Bank, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

De danske kernemarkeder i Nordeuropa har følt afmatningen i år, for eksempel i Tyskland og Sverige, der ellers er kommet pænt gennem eurokrisen.

Erkendelsen af, at man ikke længere kan føle sig sikker i Nordeuropa, kan have været med til at presse virksomheder til at se på andre markeder. Det mener Mathias Secher, økonom hos interesseorganisationen DI:

»Det er præcist, hvad vi rådgiver vores virksomheder til. De kommende år vil vi se meget lav vækst på de traditionelle markeder i Europa. Det lader til at have rykket opfattelsen lidt hos virksomhederne,« siger han.

Andelen af dansk eksport til andre dele af verden er steget de sidste år, men langt størstedelen er stadig koncentreret omkring Tyskland, Sverige og Norge. Den Internationale Valutafond (IMF) sænkede i denne måned sin prognose for de fleste europæiske lande - også Tyskland - både i år og næste år.

»Vores eksportandele flytter sig stille og roligt. Men det er en lang og sej proces,« siger Jan Størup Nielsen, seniorøkonom hos Nordea, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen