Berlingske Business

Danske banker stopper pengestrøm til Grækenland

Flere danske banker har nu deaktiveret autopiloten på betalinger til Grækenland. Risikoen for at overføre til kriselandet er simpelthen for stor, lyder det.

Troen på Grækenlands finansielle over­levelse er nu så spinkel, at flere danske banker har stoppet deres kunders automatoverførsler til græske banker, skriver Berlingske Business. Såvel Sydbank som Jyske Bank har slået den digitale autopilot fra på pengeforsendelser til Grækenland og gennemgår nu hver enkelt overførsel med kunderne.

»De seneste ti dage har vi sat alle betalinger til Grækenland på manuel behandling. Hvis der er tale om større betalinger, går vi i dialog med kunden, så han er opmærksom på, hvad der kan være af problemer ved at sende betalingen af sted,« siger Niels Skylvad, der er områdedirektør for forretningsdrift i Sydbank.

Nogenlunde samme taktik har man valgt at føre hos Jyske Bank. Finn Castella, der er økonomidirektør hos Jyske Bank Vesterbrogade, siger:

»Vi vil gerne have, at kunderne er opmærksomme på risikoen i Grækenland. Alle pengeoverførsler fra kunder til Grækenland stopper vi, og så tager vi en dialog med kunden om betaling. Vi anbefaler, at man ikke gennemfører det, men insisterer kunden, gennemfører vi betalingen.«

Den største risiko for de mange danske bankkunder, der skal sende penge til Grækenland, er at ende i konflikt med modtageren af pengene. Tit kan det være en græsk underleverandør, som skal have betaling for en vareleverance, men hvis hans bank er lukket, når pengene ikke frem. I Jyske Bank anbefaler man, at man får en kvittering på, at overførslen er gennemført, så man har et bevis, hvis det skulle komme til konflikt. Der er dog også andre måder at undgå en græsk klemme:

»Vi anbefaler også, at kunderne undersøger, om de kan sende pengene til et andet sted, hvis modtageren for eksempel er en del af en international koncern, som har filialer i mange lande. Det kan være et dansk rederi, som har hyret et græsk skib,« siger Finn Castella, der også har et godt råd til alle de danskere, der ikke er skibsredere:

»Hvis familien Jensen skal betale 1.000 euro for reservation af et hotel, skal de ringe til hotelejeren og spørge, om det ikke er bedre, at han får pengene i hånden. Og selvfølgelig skal de sikre sig, at de får en bekræftelse på værelset.«

Det sker fra tid til anden, at et land går statsbankerot. I nyere tid er de mest prominente eksempler Island i 2008 samt Argentina i begyndelsen af 00erne.

Grækenland har stirret ned i afgrunden i nærmest hele det indeværende årti, men Niels Skylvad fra Sydbank fortæller, at man aldrig før har taget de forholdsregler, som man gør nu:

»Det er meget ekstraordinært. Det er bestemt ikke normalt, at man udtager betalinger til manuel håndtering,« siger han,

»Jeg kan ikke mindes, at vi nogensinde har gjort det.«

Også hos den nordiske storbank Nordea har situationen i Grækenland ført til en ændring af arbejdsgangene – dog ikke i samme omfang som i de to jyske banker.

»Det er fortsat muligt at overføre penge til Grækenland. Nordea har fra sidste uge informeret kunderne om, at der er en risiko. Vi tager kontakt til kunder, der ønsker en overførsel på over 1.000 euro, for at sikre os, at de virkeligt ønsker at gennemføre overførslen. Vi har informeret på hjemmesiden og i netbanken og følger situationen meget nøje,« siger pressechef i Nordea Stephan Ghisler-Solvang til Berlingske Business.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen