Berlingske Business
17:42

Danske Bank strammer gebyrskruen

Danske Bank er godt i gang med at lægge voldsomt pres på nogle af de små erhvervskunder. Banken varsler solide gebyr-stigninger

over for de SMV-virksomheder, som kun har enkelte af deres bankforretninger samlet hos Danske Bank.



Det fremgår af et kundebrev

fra en af filialerne i Danske Bank, som ErhvervsBladet har fået kendskab til.



I brevet skriver banken, at den har indført

et kontogebyr for erhvervskonti, som bliver fastsat individuelt fra kunde til kunde.



Ligeledes står der, at "i prisfastsættelsen

lægges vægt på kundens forretningsomfang og øvrige forretninger med banken" samt "såfremt

De bruger flere banker, kan de mindske gebyret ved at samle Deres bankforretninger i en bank".

.000 kr om året

Den

pågældende kunde fik i går at vide, at han fra 1. december skal til at betale 5.000 kr. i gebyr om året alene

for at have sin konto i Danske Bank. Den service har hidtil været gratis.



Underdirektør i Danske Bank Claus Johansen

kan ikke kommentere den konkrete sag, men han bekræfter, at de enkelte filialer har frihed til at pålægge virksomheden

et ekstra gebyr, hvis ikke banken tjener penge nok på den pågældende kunde.



Det kan være eksempelvis

være, hvis virksomheden kun har en indlånskonti i Danske Bank.



- Når vi sætter gebyrerne op, er det den

sidste udvej i forholdet til kunden. Og det er typisk de virksomheder, som har mange betalinger i relativt små beløb

uden, at de lægger andre bankforretninger hos os. I den situation har vi en udgift ved håndteringen, som vi skal have

dækket ind, siger Claus Johansen, der ikke har noget samlet overblik over, hvor mange af de mindre erhvervskunder, som på

den baggrund har fået sat deres gebyrer op.

Urimelige vilkår

I Håndværksrådet er man bestemt

ikke tilfreds med fremgangsmåden i Danske Bank.



- Det er urimelige vilkår at byde en mindre virksomhed. Gebyret virker meget

højt, og virksomheden har fået beskeden så sent, at den ikke kan slippe for at betale første rate, selv

om virksomheden vælger af skifte bank, siger cheføkonom i Håndværksrådet, Søren Nicolaisen.



Han

giver ikke meget for begrundelsen om at sætte gebyrerne op, fordi banken ikke får den nødvendige indtjening på

den enkelte kunde.

Betænkeligt

- Det er betænkeligt, at banken tænker sådan. Alle virksomheder kommer

ud for, at de tjener flere penge på nogle kunder end på andre. Det burde også være bankens logik, men det

er det åbenbart ikke, og det er trist, siger Søren Nicolaisen.



Mens både Dansk Industri, DI, og Dansk Handel

og Service, DHS, opfordrer deres medlemmer til at få overblik over, hvor meget det koster for dem at have deres bank.



Hvis

virksomhederne mener, at det er for dyrt, skal de ikke være blege for at skifte, lyder det fra DI og DHS.



- Virksomhederne

bør få klarhed over, hvad det reelt koster at bruge deres bank. Men det kan være meget vanskeligt, fordi nogle

gebyrer kommer "up front", mens andre kommer drypvis, siger konsulent i DHS, Henrik Hyltoft, der mener, at bankerne bør

have større åbenhed i deres gebyrpolitik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen