Berlingske Business
17:41God weekend

Danske Bank-selskab stopper med offentliggørelse af Mobilepay-beskeder

 - c20170814133133614_org.jpg
Mobilepay indstiller offentliggørelse af beskeddata om brugerne. /PR MobilePay

Danske Banks Mobilepay indstiller offentliggørelse af brugernes beskeder efter kritik.

Danske Bank-selskabet Mobilepay har overvåget og offentliggjort brugers beskeder på Mobilepay. Men det er slut nu. Det sker efter kritik af den praksis.

»Vi tager disse reaktioner meget alvorligt og har stoppet den praksis fremover. Det vil ikke gentage sig.«

Det oplyser pressechef Peter Kjærgaard til ITWatch.

CHINA-US-ECONOMY-ONLINE-APPLE

Sagen startede fredag, da Finans skrev en artikel, hvor Danske Banks Mobilepay forklarede, hvilke ord og såkaldte emojies brugerne brugte ofte, men dette førte til skarp kritik af Danske Bank for at overvåge sine brugere. Og kritikken fortsatte i dag hvor teleselskabet Telia gik på gaden og langede ud efter den praksis.

»Dette er et paradoks. I telesektoren har vi gennem mange år haft en debat om at sikre kundernes privatliv, og ingen teleselskaber overvåger deres kunders sms-beskeder, uden at der foreligger en dommerkendelse. Det tør jeg godt sige. Telia gør i hvert tilfælde under ingen omstændigheder,« sagde Rasmus Avnskjold, pressechef i Telia til ITWatch.

»Derfor er det et paradoks, at der så kommer en anden spiller ind fra højre og laver en opgørelse over, hvad deres brugere skriver til hinanden, som går milevidt i forhold til de hensyn, vi skal tage,« sagde han.

Hos Danske Bank siger Peter Kjærgaard, at den praksis er stoppet nu.

pix-»3«

Var det en fejl at gøre det?

»Jeg ved ikke, om det var en fejl, for brugerne har alene i 2017 sendt 25 mio. beskeder igennem på Mobilepay, så interessen for at benytte Mobilepay som en kommunikationskanal er stor. Det er dog vigtigt at understrege, at undersøgelsen alene er baseret på en digital datakørsel. Vi går bestemt ikke ned og læser enkeltbeskeder, det må vi ikke, og det gør vi ikke,« siger Peter Kjærgaard.

Han siger, at analysen af hyppige ord og emojis var tænkt som en »sjov og tankevækkende« undersøgelse af brugernes serviceforventninger, der blandt andet skulle bruges til videreudvikling af Mobilepay. »Vi er indenfor en verden, hvor tillid er vigtig, ganske som bankhemmeligheden. Men det var i bakspejlet en fejl at offentliggøre den, herunder ikke at tydeliggøre, at der alene er tale om højt aggregerede statistiske data,« siger han.

Han siger videre, at han mener, det var en fejl, at man ikke gjorde dette tydeligt ved offentliggørelsen.

MobilePay i nordisk samarbejde

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen