Berlingske Business

Dansk-tysk pantaftale er en realitet

Prisstigning og pant på grænsedåser kan være på vej Grænse
Foto:

Repræsentanter fra Danmark og Tyskland underskrev onsdag den aftale, som betyder, at der senest i 2018 skal etableres et pantsystem, der kan håndtere dåser købt i grænsehandelen.

Aftalen om dåsepant i den dansk-tyske grænsehandel er nu officielt skrevet under i begge lande, skriver Flensborg Avis.

Dermed skal der senest i 2018 etableres et lovpligtigt pantsystem, som skal håndtere mere end en milliard øl- og sodavandsdåser i grænsehandelen.

Det var miljøministrene fra Slesvig-Holsten og Tyskland, Robert Habeck (De Grønne) og Barbara Hendricks (SPD), der sammen med Danmarks miljøminister, Kirsten Brosbøl (S), onsdag skrev under på aftalen, efter flere regeringers forgæves tilløb til at få en aftale i stand.

Grænsehandel

Aftalen skal lukke et smuthul i grænsebutikkerne, hvor der i modsætning til resten af Danmark og Tyskland ikke findes et pantsystem, og hvor mere end en milliard dåser sælges pantfri til skandinaverne.

»Undtagelserne i grænsebutikkerne har været miljøpolitisk forkerte. Nu har vi endelig fundet en løsning. Slesvig-Holsten vil realisere aftalen, så snart der på dansk side er blevet skabt forudsætninger for det,« siger Robert Habeck til Flensborg Avis.

Ifølge aftalen skal der fremover betales en krone i pant pr. dåse, hvilket svarer til pantbeløbet i Tyskland. De tomme dåser skal kunne afleveres, og panten udbetales i Danmark. Opkrævning af tysk moms vil forhøje prisen med 2,1 cent pr. dåse.

Miljøministeriet i Kiel erkender over for Flensborg Avis, at der på trods af aftalen forsat findes smuthuller. Rejsende på Warnemünde-Gedser-færgen vil nemlig fortsat kunne købe pantfrit - ligesom tørstige svenskere, nordmænd og andre udenlandske borgere i de sydslesvigske grænsebutikker.

»Det skyldes, at Mecklenburg-Vorpommern ikke ville være med på aftalen,« oplyser miljøministeriets talskvinde, Nicola Kabel, til Flensborg Avis.

SWITZERLAND SHOPPING GERMANY

Til gengæld er hun overbevist om, at Fleggaard juridisk ikke vil kunne stå distancen med sine planer om at give sine jyske og fynske kunder lov til at bestille og betale varerne i deres Calle-butik i Rostock, hvorefter kunderne kan afhente varerne i supermarkederne ved de jyske grænseovergange.

»Den holder næppe. Ifølge emballageforordningen er det afgørende, at sælger bringer emballagen på markedet. Og her gælder det det faktiske salgssted, altså fortsat Slesvig-Holsten. Det gælder også i tilfælde af forsendelser,« siger Nicola Kabel.

Administrerende direktør i Fleggaard-koncernen, Mike Simonsen, mener, at ølsalget kan sidestilles med enhver anden handel på internettet, hvor der også er forskellige leveringsadresser.

»Nu er jeg jo købmand og ikke jurist, men i mine ører lyder vores Rostock-model langt mere lovlig end den pantaftale, de to miljøministerier nu har underskrevet,« siger Mike Simonsen til Flensborg Avis.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen