Berlingske Business

Dansk turisme går glip af milliarder

Det danske turisterhverv taber store millionbeløb på månedsbasis.

Det danske turisterhverv taber store millionbeløb på månedsbasis. Det skyldes dårlige politiske rammebetingelser.

Hvis Danmark havde haft en udvikling i udlændinges overnatninger, som snittet i det »gamle« EU, ville vores omsætning have været 8 mia. kr. højere siden årtusindskiftet, ifølge Turisterhvervets Samarbejdsforum. Det skriver dagbladet Børsen.

- Vi er for dårlige til at tænke vore strategier hele vejen igennem, og her tænker jeg også på det politiske niveau. Regeringen kom for få år tilbage med en turistpolitisk redegørelse med en ambition om at fastholde danske markedsdandele turistmæssigt i et marked med stor vækst. Hvis vi havde levet op til de mål-sætninger, som regeringen på det tidspunkt var med til at formulere, så ville vi have realiseret en omsætning, der havde været 8 mia. kr. større. Konkurrenterne (læs andre lande, red.) har været dygtigere til at stille betingelser op for erhvervet, der giver mulighed for vækst og tiltrække turister, forklarer Jan Laursen, der er formand Turisterhvervets Samarbejdsforum.

De 8 mia. kr. i tabt omsætning svarer til, at der i perioden ikke har skullet genopredes 14,6 mio. senge.

Turisterhvervets Samarbejdsforum peger på flere forhold, der svækker den danske turistindustri.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen