Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Dansk patentekspert: Ledelsen på forkert kurs

Patent- og Varemærkestyrelsen.
Jesper Kongstad, direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen. Foto:

En kontaktperson fra den centrale fagforening hos EPO, SUEPO (Staff Union of the European Patent Office), afviser i en mail over for Berlingske, at SUEPO samarbejder med den kritiske internet-blog Techrights.com om chikane mod EPOs bestyrelsesformand Jesper Kongstad, som er direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen.

Den pågældende har ifølge eget udsagn været udsat for repressalier fra ledelsen og ­ønsker derfor ikke at få sit navn frem.

Det er en mangeårig europæisk patentagent (European Patent Attorney) til gengæld ikke bange for. EPO-ledelsen er på vildspor og er ved at ødelægge den europæiske patentorganisation, mener George Brock-Nannestad.

Han tager afstand fra den anonyme chikane af Jesper Kongstads person, men han er nådesløs i sin kritik af den kurs, bestyrelsesformanden har lagt:

»Ledelsen af EPO ønsker at nedbringe sagspuklen i organisationen, men de bruger mere stok end gulerod, og medarbejderne føler, at de ikke får lov til at gøre deres arbejde fagligt tilfredsstillende. Ledelsen skyer ikke noget middel til at banke medarbejderne på plads, inklusive diciplinærstraffe, midlertidig bortvisning og forsøg på almindelig tilsvining,« skriver George Brock-Nannestad i et debat­indlæg i Ingeniøren.

Over for Berlingske uddyber han:

»Ledelsen tænker kun i produktivitet, men EPOs professionelle medarbejdere har et andet syn på, hvad der er ansvarlig sagsbehandling. Mange afgørelser om patenter bliver anket til ankeinstansen Boards of Appeal, men den har EPO-ledelsen udsultet ved at undlade at genbesætte stillinger. Derfor opstår der en enorm sagspukkel,« lyder hans vurdering.

Roy Schestowitz fra Techrights.com oplyser til Berlingske, at han kæmper mod patenter på software:

»Jeg har ingen venner eller familie i EPO, men den råddenskab, jeg har set, har motiveret mig til at skrive om det. Jo dybere jeg er gået, desto mere foruroliget er jeg blevet,« skriver Roy Schestowitz, der lægger spalter til hårde personangreb på Jesper Kongstad.

»Jeg skrev første gang om Jesper Kongstad for mere end to år siden. Jeg var utilfreds med det arbejde, han laver, og den uro, han skaber i EPO. Timingen for offentliggørelsen af disse fakta er relateret til konflikten i EPO. Det gør dog ikke oplysningerne forkerte.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen