Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Dansk opsving på kanten til at krølle sammen

handel
Kvickly i Albertslund åbnede i dag, torsdag d. 5 november, butikken med et nyt betalingssystem , hvor kunderne selv scanner og betaler varerne ude ved hylderne. Foto:

Inflationen herhjemme røg ned på nul i marts. Det er godt for forbrugerne, men flere nøgletal peger på, at den danske økonomi har fået en meget svag start på året.

Det danske opsving er på kanten til at krølle sammen. Den danske økonomi har fået en uhyre svag start på året med nye nøgletal, der fortsætter med at skuffe.

Derved kan det blive svært at få trukket væksten i den danske økonomi op på bare én pct. i år. Senest viser nye tal, at den danske inflation i marts er røget ned på nul. Det vil sige, at der i det seneste år ikke har været nogen prisstigninger i butikkerne.

Shoppingcenter

Tallene kommer fra Danmarks Statistik og er umiddelbart en god nyhed for danskerne, fordi lav inflation giver dem mulighed for at forbruge mere. Men det er også udtryk for, at aktiviteten i den danske og europæiske økonomi er uhyre lav, og spørgsmålet er, om danskerne rent faktisk begynder at bruge flere penge.

Mandag kom der nye tal fra Nets over danskernes brug af dankort. De viste helt kort, at danskernes forbrug i de seneste tre måneder har ligget bomstille. For at gøre ondt værre har begyndelsen af året ligeledes været en skidt periode for den danske eksport. Derved er der sat spørgsmålstegn ved to af drivkræfterne i den danske økonomi i form af eksporten og det private forbrug.

De fleste økonomer og prognosemagere regner med, at væksten i år kommer op på omkring én pct. for derefter at blive lidt bedre til næste år. Men cheføkonom i Danske Bank Las Olsen understreger, at hvis den svage indledning på året fortsætter, vil det blive svært at få en vækst i den danske økonomi på bare 0,5 pct.

»Der er nogle stumper tilbage af opsvinget. Vi har stadig en stigende beskæftigelse og voksende realindkomst. Men de tal, vi har set for den danske økonomi år, har ikke været specielt gode. Hvis det fortsætter, er faren, at fremgangen i beskæftigelsen stopper. Det ville være meget trist, for hvis det sker, vil vi ikke længere kunne tale om et opsving,« siger Las Olsen, der påpeger, at eksporten og det private forbrug stadig trækker den danske økonomi i den rigtige retning, men det er bare uhyre lidt. Han bevarer dog optimismen.

»Man skal ikke lægge for meget i, at inflationen er ekstra lav. Vi har globalt en situation, hvor virksomhederne ikke vil sætte priserne op, for de tror ikke på, at der er andre, som vil gøre det. Det betyder bare, at vi får en rimelig solid realindkomst. Vi tror, at forbruget kommer til at stige senere i år. Det vil være meget usædvanligt, hvis det ikke sker, men det kan være, at danskerne vælger at spare op i stedet for – blandt andet på grund af usikkerheden på de finansielle markeder i begyndelsen af året,« siger Las Olsen.

En slange i paradis

En væsentlig forklaring på, at inflationen røg helt i bund i årets tredje måned, er, at butikkerne op til påske tilsyneladende havde meget travlt med at lave udsalg for at lokke flere kunder indenfor.

Priserne på fødevarer, møbler og bøger faldt fra februar til marts, og priserne på tøj steg mindre, end de normalt gør i marts. De fleste økonomer fremhæver den positive side ved den lave inflation. Den kan som udgangspunkt være med til at holde opsvinget i gang.

Arbejdernes Landsbank har regnet ud, at fraværet af prisstigninger betyder, at de danske familier har mulighed for at forbruge for omkring 440 kr. mere om måneden. Men risikoen er, at deflationsspøgelset lurer i horisonten.

»De lave prisstigninger er, i hvert fald i første omgang, en gave til danskerne. Der kan dog være en slange i paradis. Den rekordlave inflation kan i værste fald udvikle sig til en ødelæggende deflationsspiral, hvor forventning om faldende priser i fremtiden får danskerne til at holde på pengene. Dermed kan økonomien blive kvalt. Foreløbig er der ingen tegn på, at den lave inflation, der nu i tre år i træk har været under en procent, får danskerne til at holde på pengene,« siger cheføkonom i Sydbank Jacob Graven.

Hos svenske Handelsbanken mener cheføkonom Jes Asmussen, at væksten i den danske økonomi i årets første kvartal kan blive under nul. Han mener, at det er et udtryk for, at vi befinder os i en vækstkrise, som har varet i ti år.

»I perioden fra 1996 til 2005 voksede den danske økonomi samlet med 25 pct. Fra 2006 til 2015 voksede den kun med 0,3 pct. Vi har fremgang i beskæftigelsen, men det skjuler, at vi har et underliggende problem med vores produktivitet. Vi befinder os i en krise med meget lav vækst, og jeg har svært ved at se, hvad der skal til for, at vi kommer ud af den,« siger Jes Asmussen.

»Det farlige ved at være i den situation er, at hvis økonomien bliver ramt af »et stød«, er risikoen for, at vi kommer ud i en egentlig recession – bare større,« siger Jes Asmussen.

Rent teknisk defineres en recession som to kvartaler i træk med negativ økonomisk vækst. Det ubehagelig ved en recession er, at det blandt andet betyder flere arbejdsløse og lavere indkomst til danskerne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen