Berlingske Business

Dansk ledighed stiger mindre end udlandets

Arbejdsløsheden er på vej op med en historisk fart. Men stigningen har været større og endnu mere markant i mange lande lige omkring os.

Ledigheden fortsætter med at tordne i vejret og er nu oppe på 105.100 personer. Det er det højeste niveau i næsten tre år og svarer til 3,8 procent af arbejdsstyrken. Dermed er arbejdsløsheden i Danmark nu hele 7.400 højere end for én måned siden, 46.100 højere end ved årets start og næsten 60.000 over den historiske bund, som ledigheden nåede ned på sidste sommer.

Men trods dette er Danmark mindre hårdt ramt af stigende ledighed end mange andre lande lige omkring os. I Sverige er ledigheden eksempelvis steget fra en bund sidste efterår på fem procent til nu 9,8 procent af deres arbejdsstyrke.

- Men i Danmark kan krisen på arbejdsmarkedet og i hele økonomien godt trække noget længere ud. Vi har således haft en større gældsætning og et større prisboom på boligmarkedet end flere andre lande, siger Rasmus Gudum-Sessingø, økonom i Handelsbanken.

Det betyder, at vi nu også står med større prisfald på boliger og mere gammel gæld, som skal afvikles, før der for alvor igen kommer fart på økonomien. Men den helt ekstraordinært lave ledighed, som vi så sidste efterår, betød også, at mange virksomheder hamstrede arbejdskraft og ansatte folk uden specielt gode kvalifikationer, som de nu skiller sig af med igen. Derfor går forventningen lige nu på, at den aktuelle jobkrise trækker ud flere år endnu.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen