Berlingske Business

Dansk kritik: Coca Cola vildleder og overtræder regler

MYANMAR/
Foto:

Den amerikanske gigant vildleder om sine miljøbelastninger og overtræder danske og europæiske regler for markedsføring, mener Forbrugerombudsmanden.

Coca-Cola er blandt verdens bedste til markedsføring, men den succesfulde virksomhed har mere end almindeligt svært ved at overholde de danske og europæiske markedsføringsregler, fremgår det af en ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden.

Afgørelsen indeholder ni kritikpunkter: Coca-Cola vildleder forbrugerne, fremsætter udokumenterede påstande og undlader i nogle tilfælde at rette ind, når de bliver gjort opmærksom på overtrædelser.

»Forbrugerne skal kunne stole på de grønne budskaber, som virksomheder kommer med. Dokumentationen skal være i orden,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Berlingske.

Dansk kritik af Coca-Cola

Sodavandskæmpen udså sig i 2009 FNs Klimatopmøde i København til at fortælle omverdenen, at den er miljøvenlig. Lige siden har giganten reklameret med, at produktionen af den verdenskendte plastflaske er ændret, hvilket har mindsket CO2-forbrug og forurening. Men påstanden mangler tilstrækkelig dokumentation.

»En sådan angivelse skal kunne dokumenteres, og hvis den fortsat ikke kan det, må den fjernes fra hjemmesiden,« skriver Forbrugerombudsmanden til Coca-Cola, der har valgt ikke at efterkomme irettesættelsen.

Coca-Cola har i stedet lovet en såkaldt livscyklusanalyse af plastflaskens aftryk på miljøet. Analysen skulle være færdig i 2011, men er aldrig blevet gennemført og offentliggjort. I stedet har Coca-Cola henvist til to professorers udsagn som dokumentation, men det kan »ikke erstatte« livscyklusanalysen, skriver Forbrugerombudsmanden.

FILE CHINA ECONOMY COCA-COLA

På andre områder erkender Coca-Cola brud på reglerne, men selskabet ønsker ikke at lade sig interviewe om afgørelsen, som den modtog for to uger siden: »Vi vil nu give os tid til at vurdere, hvilke konsekvenser vi vil drage af afgørelsen,« skriver kommunikationsdirektør Mikael Bonde-Nielsen i en e-mail.

Kritikken af den amerikanske mastodont bliver modtaget med tilfredshed.

»For at sige det ligeud, har selskabet i denne kampagne forbrudt sig mod stort set alle punkter formuleret om god markedsføringsskik,« siger Kristian Jørgensen fra foreningen Verdens Skove, som står bag anmeldelsen af Coca-Cola.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen