Berlingske Business

Dansk Industri savner kommunalt udbud til private

100.000 offentligt ansatte i strejke. Det er især ældre, børnene og på hospitalerne, at strejken rammer. Et nødberedskab skal dog sikre livsvigtige opgaver. Den omfattende konflikt på pleje- og sundhedsområdet er skudt i gang. Ved midnat gik omkring 100.000 offentlige ansatte i kommuner og regioner i strejke. Her er det Sara Rossen, sygeplejerske fra K-modtagelsen på Bispebjerg Hospital tirsdag 15. april. Foto:

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at sætte opgaver i udbud. Skævvridningen ser ud til at blive større, og Dansk Industri efterlyser mål for konkurrenceudsættelse.

Siden 2007 har kommunerne frit kunne sætte opgaver i udbud. Formålet er at skabe fri konkurrence om den offentlige service, men en ny rapport fra Dansk Industri viser, at der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at lade private virksomheder byde på opgaverne.

»Grundlæggende handler konkurrenceudsættelse om at teste, at man får den bedste ydelse til den bedste pris, men man bliver også tvunget til at blive mere skarp på at formulere, hvad behovet egentligt er, når man skal lave et udbud,« siger Mette Rose Skakse, branchedirektør i Dansk Industri.

Hun mener, at det for kommunerne bare handler om at komme igang, for så vil de opleve, at den øgede konkurrence skaber vækst og innovation.

»Når man åbner op for udbud, indbyder man også til nytænkning og samarbejde. I bedste fald vil man kunne skabe og forfine nogle løsninger, som man senere kan eksportere,« tilføjer hun.

Måler man på, hvor stor en andel af de opgaver, der kan udsættes for konkurrence, som kommunerne rent faktisk har konkurrenceudsat, ligger Gribskov Kommune i front.

I Gribskov udbyder man 46,7 procent af alle arbejdsopgaver, hvilket er en stigning på 4,4 procentpoint fra sidste år. Derimod udbyder Ærø Kommune kun 18,7 procent af alle opgaver, og ligger dermed i den anden ende af skalaen. Der er ikke umiddelbart noget geografisk mønster i, hvilke kommuner der er gode til at sætte opgaver i udbud, eller hvem der halter bagefter.

Til gengæld er der en tendens, der peger på at de kommunerne, der er forvejen er gode til at få sat opgaver i udbud bliver endnu bedre, mens dem der halter bagefter, er blevet endnu dårligere end sidste år. Det er altså en selvforstærkende effekt for kommunerne at komme i gang med konkurrenceudsættelsen.

I 2014 blev der samlet sat opgaver i udbud for 60 milliarder kroner ud af et samlet potentiale på 226 milliarder kroner. Hvis kommunerne begyndte at udbyde opgaverne bare i et minimalt omfang ville man ifølge Dansk Industri kunne opnå et samlet besparelse på fire milliarder. Særligt når det kommer til de sociae opgaver, er potentialet stort.

Sociale opgaver står for 60 procent af det samlede budget og i 2014 var der udbudsegnede opgaver for 130 milliarder kroner i kommunerne, hvoraf det kun var opgaver for 33 milliarder kroner, der blev konkurrenceudsat.

Dansk Industri mener, det er en skam, at konkurrencepotentialet ikke udnyttes bedre og efterlyser politiske målsætninger.

»Vi mener ikke det er urealistisk at 42 procent af alle opgaver bliver sat i udbud i 2020,« siger Mette Rose Skaksen fra Dansk Industri og håber på, at regeringen vil komme med forslag til en udbudslov til september.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen