Berlingske Business

Dansk Industri er bekymret over smykkelovs-ballade

EU-debat om dansk smykkelov endte i kaos EUROPE-DENMARK/POLITICS
Udenrigsminister Kristian Jensen og udlændingeminister Inger Støjberg måtte mandag svare på den internationale kritik af den danske lovgivning om smykkeforslaget i Europa-Parlamentet. Foto:

Dansk Industri advarer mod konsekvenserne af vedvarende dårlig omtale af Danmark oven på asylstramninger.

Danmarks image i udlandet har fået ridser i lakken oven på de asylstramninger, der blev vedtaget af et flertal i Folketinget tirsdag.

Engelske The Guardian illustrerede det onsdag med en satiretegning forestillende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) som nazist omgivet af kendte danske produkter og logoer.

Og det huer bestemt ikke Peter Thagesen, der er underdirektør i Dansk Industri.

- Negativ omtale af Danmark i det omfang, vi har set i dag, er bekymrende, siger han.

Underdirektøren afviser dog, at den dårlige omtale kan få konsekvenser for danske virksomheder på linje med Muhammed-krisen, der kostede milliarder i tabt eksport.

- Jeg synes, at man skal være meget forsigtig med at drage paralleller til Muhammed-tegningerne, fordi den religiøse dimension er jo ikke til stede denne gang.

- Men der er den sammenhæng, at det dengang også i høj grad blev misforstået, hvad der foregik i Danmark, siger han.

Flygtninge på Lesbos, Grækenland

Peter Thagesen mener, at både politikere, journalister og erhvervsliv skal gøre sig umage med at få alle nuancerne med, når man beskæftiger sig med emner, der har international bevågenhed.

- Vi skal vænne os til, at når vi kommunikerer nationalt, så kommunikerer vi også internationalt.

- Vi har en meget skarp og direkte måde at kommunikere på i Danmark, og den kan nemt blive misforstået i udlandet, siger han.

22BUSlaila-144225.jpg

Politiken har talt med både Lego, Carlsberg og Danish Crown, hvis produkter eller logo alle optræder på Guardians satiretegning.

Ingen af de tre virksomheder har dog lyst til at blandes ind i en diskussion af Danmarks asylpolitik.

pix-Datacenter

Som Jens Hansen, pressechef hos Danish Crown udtrykker det:

- Vi koncentrerer os om at drive vores virksomhed. Det at bruge tid på at forholde os til politiske ytringer og satiretegninger er ikke noget, vi beskæftiger os med, siger Jens Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen