Berlingske Business

Dansk erhvervsliv må nøjes med dumme ansatte

For få kloge hoveder i Danmark vil betyde, at erhvervslivet må flytte til udlandet for at finde egnet arbejdskraft.

Det danske erhvervsliv ser ud til at gå en fremtid i møde, hvor der vil være katastrofal mangel på højtuddannede.

Ifølge en ny fremskrivning, som Dansk Erhverv har fået udarbejdet af analysevirksomheden TrendEduc, vil der i 2015 mangle op til 5.800 kandidater, mens tallet vokser til 29.500 i 2030.

- Hvis Danmark fortsat skal have noget at leve af og ikke vil løbes over ende af de asiatiske vækstøkonomier, er det helt afgørende, at regering og Folketing tager disse tal yderst seriøst, siger Jannik Schack Linnemann, der er forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Han peger samtidig på, at det er nødvendigt med en økonomisk saltvandsindsprøjtning, som kan sikre at flere bliver optaget og gennemfører kandidatuddannelserne samtidig med, at det ikke går ud over undervisningens kvalitet.

- Faresignaler skorter det ikke på. Der er en faldende andel af en ungdomsårgang, som gennemfører en ungdomsuddannelse og som bliver optaget på universitetet. Hvis der ikke handles politisk, vil det videntunge erhvervsliv rykke teltpælene op og flytte ud af landet, fordi de ikke kan få nok kloge hoveder herhjemme. Det koster dyrt på vækstkontoen og dermed vores velfærd, siger Jannik Schack Linnemann i en pressemeddelelse.

-anis

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen