Berlingske Business

Dansk erhvervsliv må nøjes med dumme ansatte

For få kloge hoveder i Danmark vil betyde, at erhvervslivet må flytte til udlandet for at finde egnet arbejdskraft.

Det danske erhvervsliv ser ud til at gå en fremtid i møde, hvor der vil være katastrofal mangel på højtuddannede.

Ifølge en ny fremskrivning, som Dansk Erhverv har fået udarbejdet af analysevirksomheden TrendEduc, vil der i 2015 mangle op til 5.800 kandidater, mens tallet vokser til 29.500 i 2030.

- Hvis Danmark fortsat skal have noget at leve af og ikke vil løbes over ende af de asiatiske vækstøkonomier, er det helt afgørende, at regering og Folketing tager disse tal yderst seriøst, siger Jannik Schack Linnemann, der er forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Han peger samtidig på, at det er nødvendigt med en økonomisk saltvandsindsprøjtning, som kan sikre at flere bliver optaget og gennemfører kandidatuddannelserne samtidig med, at det ikke går ud over undervisningens kvalitet.

- Faresignaler skorter det ikke på. Der er en faldende andel af en ungdomsårgang, som gennemfører en ungdomsuddannelse og som bliver optaget på universitetet. Hvis der ikke handles politisk, vil det videntunge erhvervsliv rykke teltpælene op og flytte ud af landet, fordi de ikke kan få nok kloge hoveder herhjemme. Det koster dyrt på vækstkontoen og dermed vores velfærd, siger Jannik Schack Linnemann i en pressemeddelelse.

-anis

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen