Berlingske Business

Dansk Erhverv ser negative tegn i dansk økonomi

Danske butikker
Foto:

Efter en længere periode med forholdsvis positive tendenser i dansk økonomi er flere nøgletal den seneste måned gået i stå eller ligefrem taget et skridt baglæns, vurderer Dansk Erhverv på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Det viser en række nøgletal, som Dansk Erhverv har indhentet fra blandt andre Danmarks Statistik.

- For første gang meget længe peger stort set alle nøgletal i negativ retning. Det er et senarie, vi har oplevet før, at vi taler om opsving i første del af året, men som sommeren nærmer sig begynder der at komme negative tegn, siger Mira Lie Nielsen, økonom i Dansk Erhverv til Ritzau Finans.

Hun henviser til, at udviklingen for dansk økonomi i 2015 dermed ligner forløbene i 2011, 2012, 2013 og 2014. Årsagen til, at væksten i Danmark igen er gået i stå, er primært, at privatforbrug står stille igen.

Forbrugertilliden er faldet til 9,8 i juni fra 13,0 i maj. Det sæsonkorrigerede mængdeomsætningsindeks for detailhandlen er faldet med 1,2 pct. fra april til maj - det er især et stort fald på 7,8 pct. i beklædning, der trak salget ned. Og detailhandlens konjunkturindikator er faldet med seks point fra maj til juni.

Også eksporten var bedre i året første kvartal. Eksporten er faldet med 1,3 pct. fra april til maj, mens importen er steget med 0,8 pct.

- Vi er i den situation, at danskernes økonomi fortsat er præget at have været igennem en meget hård krise. Mange danskere slæber gæld med sig. Og vores forbrug i butikkerne er derfor aldrig rigtig kommet i gang efter krisen. Det er både, fordi vi køber lidt mindre, og fordi vi i højere grad vender os imod internethandel, som ikke kommer danske butikker til gode, forklarer Mira Lie Nielsen.

- Det kan være en indikation på, at de vækstrater, vi har set tidligere, ikke bare kommer af sig selv, uddyber hun.

Der er ifølge Dansk Erhverv dog ikke grund til at være al for pessimistisk.

- Vi er og har været forholdsvist optimistiske omkring dansk økonomi i 2015, men det er små vækstrater på omkring 1,5-1,6 pct., vi taler om. Det er ikke særlig meget - slet ikke i forhold de vækstrater, vi havde inden krisen. Det kan godt være, at vi får et andet kvartal og muligvis tredje kvartal, som kommer til at skuffe, men overordnet set vil vi se fremgang i 2015. Men det er ikke prangende, og der er ikke hæsblæsende fart på, siger Mira Lie Nielsen.

De endelige nøgletal for første kvartal kommer fra Danmarks Statistik tal til august.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen