Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dansk eksportvækst skal hentes på de vestlige markeder

KOSOVO-US-ATTACKS-911-ANNIVERSARY
For få år siden var politikere og erhvervsfolk ved at træde hinanden over tæerne for at fremme dansk eksport i de såkaldte BRIK-lande, eller de nye vækstmarkeder med Brasilien, Rusland, Indien og Kina i spidsen. I dag er der langt mere fokus på USA. Foto:

De store danske virksomheder har de seneste år sat ekstra fokus på USA for at rette op på den vækst, som er forsvundet i Rusland og Kina.

For få år siden var politikere og erhvervsfolk ved at træde hinanden over tæerne for at fremme dansk eksport i de såkaldte BRIK-lande, eller de nye vækstmarkeder med Brasilien, Rusland, Indien og Kina i spidsen. I dag er der langt mere fokus på USA.

Men de seneste par år er blikket igen blevet rettet mod vest, først og fremmest mod USA, som igen har fået fart i økonomien, samtidig med, at russisk økonomi er gået helt i stå i kølvandet på krigen i Ukraine, mens kinesisk økonomi er ramt af opbremsning og usikkerhed.

25BUSDanfoss.jpg

»Der har været god gang i væksten i USA, men også – om end i lidt mindre grad – i Europa. Danske virksomheder er meget efterspørgselsdrevne, og derfor har mange også været meget aktive især i USA samtidig med, at de har holdt fast i Kina,« siger Jacob Warburg, cheføkonom i Eksportrådet.

Eksporten vokser støt

At der ikke er tale om, at danske virksomheder har opgivet Kina til fordel for USA, kan aflæses tydeligt i eksportstatistikkerne, som Berlingske Research har set nærmere på.

Dansk eksport til både Kina og USA er således vokset støt over det seneste år. Det samme gælder i øvrigt eksporten til Indien og til Tyskland. Kun Rusland glimrer med et kraftigt fald i eksporten.

Kinas devaluering kan blive en velsignelse CHINA-MARKETS/YUAN

Samtidig viser tal for BNP-væksten, at selv efter en tilpasning af den kinesiske økonomiske vækst til mere etablerede forhold vil der være tale om en økonomi med høj vækst.

Målet for den kinesiske regering er en vækst på 6,5 til syv pct. om året, og selv om Kina i øjeblikket ikke ser ud til at kunne leve op til det mål i 2015, så vil selv en vækst på for eksempel fem procent placere det store kinesiske marked et pænt stykke foran USA og Europa, for ikke at tale om Rusland, der står til negativ vækst.

eksport

Kun Indien vil formentlig kunne slå Kina på vækst i år og næste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen