Berlingske Business

Dansk eksport står svagt i tyske vækstlokomotiver

24BUSMinister-neddysser-deb.jpg
Overskrift
En del af årsagen til den store danske markedsandel i Nordtyskland hænger blandt andet sammen med en betydelig grænsehandel, hvor danske varer såsom øl, kød og smør sælges til danskere. Foto: Claus Fisker
 

I de sydlige delstater i Tyskland buldrer økonomien af sted i høj fart. Men danske virksomheder er kun i ganske begrænset omfang med til festen og er langt bagud i et af Europas mest frembrusende vækstcentre.

Dansk eksport klarer sig overraskende dårligt i de dele af Tyskland, hvor velstanden er størst, og væksten buldrer frem med højst fart.

Det er i de to stenrige delstater, Baden-Württemberg og Bayern, som blandt andet er hjemsted for bilgiganter som Daimler, BMW og Porsche, at den danske markedsandel nærmest er helt i bund. I disse to sydlige delstater, som er et af Europas mest dynamiske vækstcentre, er den danske markedsandel nede på bare 0,5 procent. Det er mindre end vores markedsandel i Italien og Frankrig, som er på 0,7 procent, og i disse to lande er afstanden og kulturforskellen større end i det sydlige Tyskland.

Omvendt er den danske markedsandel i de nordlige delstater Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern ganske imponerende. Den er oppe på mellem ti og 15 procent. Men det er to små delstater, som desværre også er karakteriseret ved relativ lav vækst.

Det viser en analyse af den danske eksport til Tyskland, som er udarbejdet af DI (Dansk Industri), umiddelbart før at 75 danske virksomheder i maj tager på erhvervsfremstød i Tyskland sammen med kronprinsparret.

Uheldig smutter

Cheføkonom Klaus Rasmussen fra DI kalder det for »en dårlig kombination«, at vi sælger mindst de steder i Tyskland, hvor der er mest fremdrift på økonomien.

»Schweiz, Norditalien og så Sydtyskland er nogle af de rigeste områder i Europa, hvor der er den største koncentration af velstand. Men desværre er dansk eksport ikke specielt stor hertil. Så der er behov for at fokusere mere på disse områder og gøre danske virksomheder mere opmærksomme på, at Tyskland ikke slutter ved Hannover,« siger Klaus Rasmussen.

Han tilføjer, at Danmarks samlede markedsandel i Tyskland er helt nede på 1,3 procent, mens den i Sverige og Norge er oppe omkring seks til syv procent.

»Så der er et kæmpe potentiale for at øge eksporten til Tyskland. Vi sælger jo nærmest lige så meget til Sverige, som vi sælger til Tyskland, som har ti gange så mange indbyggere.«

15BUSDAIMLER.jpg

Pæn vækst i eksporten

Administrerende direktør i det Dansk-Tysk Handelskammer, Reiner Perau, vurderer dog, at danske virksomheder gør det relativt godt i Tyskland.

»Eksport fra Danmark til Tyskland går ganske godt og er steget med 18 procent over de sidste to år, og den fremgang ser ud til at forstætte. Tyskland er en voksende økonomi med en voksende købekraft,« siger Reiner Perau.

En del af årsagen til den store danske markedsandel i Nordtyskland hænger sammen med, at danske virksomheder sælger deres varer til tyske grossister eller lagre i Nordtyskland, hvorfra varerne siden hen sælges videre. Samtidig er der en betydelig grænsehandel, hvor danske varer såsom øl, kød og smør sælges til danskere.

Så hvor stor markedsandelen i Sydtyskland egentlig burde ligge på, er derfor vanskeligt at sige præcist, men Baden-Württemberg og Bayern tegner sig for en tredjedel af den samlede import til Tyskland.

»Så der burde være noget mere at hente for Danmark. Sverige er også bedre og mere massivt tilsted i de sydlige delstater i Tyskland end Danmark,« siger Klaus Rasmussen.

Femern

»Energiewende« med muligheder

Reiner Perau siger dog, at Danmark næppe nogensinde får en markedsandel i Tyskland på seks til syv procent. For Tyskland har ni nabolande, der alle kæmper benhårdt for at få en bid af det store tyske marked, hvorfor konkurrencen er meget intens.

På energiområdet er der dog gode muligheder for at øge eksporten. Tyskland er nemlig i gang med en stor omstilling fra kul til vedvarende energi, ligesom landets 17 atomkraftværker skal lukkes inden 2022. Den såkaldte »Energiewende« omfatter også en omfattende reduktion af udledningen af drivhusgasser.

»Det er særlig interessant for Danmark, som står stærkt på disse områder, og den dansk eksport af eksempelvis vindmøller er da også steget pænt de senere år,« siger Reiner Perau.

Største aftager af danske varer er tyske virksomheder, som køber råvarer og halvfabrikata for omkring 40 milliarder kroner om året. Men de tyske forbrugere køber også fødevarer, medicin, tøj og møbler for knap 40 milliarder kroner om året, viser tal fra Danmarks Statistik.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen