Berlingske Business

Dansk eksport står stærkt i nedturen

Danmark eksporterer produkter, der er mindre følsomme over for økonomiens op- og nedture.

Dansk eksport er overraskende modstandsdygtig over for økonomiske nedture i andre lande.

Det er faktisk lige før, at Danmark vinder markedsandele, og slår konkurrenten af banen, når barske og kolde økonomiske vinde raser på de store udenlandske markeder.

Det viser en analyse fra Danske Bank, som har kigger nøjere på, hvordan det før er gået med dansk eksport, når der har været økonomiske krise, recession og dårlige tider i verdensøkonomien.

Den bemærkelsesværdige konklusion er, at vi ofte vinder på andres ulykker. Det skyldes, at dansk eksport i meget høj grad består af varer, som sælges, uanset om det går op eller ned med økonomien.

Det er især det store salg af skinker, stege og pølser fra landbruget, der sætter Danmark i denne situation. Men vi har også en nærmest gigantisk eksport af medicinal- og medicovarer fra blandt andet Novo Nordisk, Lundbeck og Coloplast. Dertil kommer det store salg af olie og naturgas fra Nordsøen, plus vindmøller og andet miljøvenligt og energibesparende udstyr, som før har vist sig modstandsdygtig over for økonomiske kriser.

Robust type varer

Enzymer fra Novozymes er også blevet en af Danmarks største eksportartikler de senere år, og også her er der tale om en type varer, der er relativt upåvirket af de økonomiske konjunkturer.

Noget af det samme gælder for William Demant salg af blandt andet høreapparater, plus den store eksport termostater fra Danfoss, pumper fra Grundfos og den milliardstore eksport af ost og mælkeprodukter fra Arla Foods.

En af de absolut vigtigste enkeltvare i den danske eksport er således kød fra svin.

Det færdige produkt kommer især fra den danske fødevaregigant Danish Crown, som årligt slagter op mod 20 millioner svin og beskæftiger 13.000 ansatte.

Men det er de knap 30.000 danske heltidslandmænd, der kan prale af at have leveret råvaren i form af sygdomsfrie og velopdrættede svin, der ofte ender livet som skinke, bacon eller flæskesteg på middagsbordet i Japan, USA eller et af vore europæiske nabolande.

- Dansk vareeksport er heldigt sammensat, hvorfor vi normalt vinder markedsandele under en global lavkonjunktur, siger økonomi Danske Bank, Tore Damgaard Stramer, der har udarbejdet en analyse af, hvordan dansk eksport klarer sig i økonomisk modvind.

At Danmark på denne måde holder fast i vigtige indtægter fra salg af varer til andre lande er af uhyre stor betydning for dansk økonomi, hvor eksporten på kun 15 år er gået fra at udgøre 35 procent af bruttonationalproduktet (BNP) til nu 55 procent.

- Så den økonomiske sundhedstilstand herhjemme er i høj grad afhængig af, hvordan eksporten klarer sig, siger Tore Damgaard Stramer.

Han tilføjer, at den gunstige sammensætning af eksporten på varegrupper lidt forsimplet sagt fungerer som et læhegn mod de arktiske vinde, der i øjeblikket blæser ind over Danmark fra de globale markeder.

Økonomisk koldere

- Alligevel kommer vi til at mærke de frysetemperaturer, der har indfundet sig på eksportmarkederne, så det bliver økonomisk koldere også herhjemme i den kommende tid. Men nedgangen bliver næppe så voldsom som i andre lande, siger økonomen.

Ofte praler Danmark af at være et højteknologisk servicesamfund med en meget veluddannet befolkning, der lever af uddannelse og fremstilling af avancerede produkter, som er svære at efterligne. Men Danmarks fortid som landbrugsland skinner fortsat tydeligt igennem på listen over de varer, der i kroner og ører betyder mest for den danske eksport. Landbrugets og fiskeriets råvarer fra havet, stalden og marken dominerer kraftigt. Ud over svinekød og skinke er det eksempelvis skind fra mink, frosne rejer, korn, smør, øl, fiskemel, laks, stueplanter, kiks og småkager, som vi sælger for store summer af, og som næppe går ret meget tilbage - trods den megen snak om recession og økonomisk krise.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen