Berlingske Business

Dansk eksport med fremgang på 7 af 10 markeder i 2017

dansk eksport
Den danske vareeksport steg i 2017 med 6,4 pct. sammenlignet med året før. Arkivfoto: REUTERS/Aly Song Foto:

Dansk eksport havde sidste år den stærkeste fremgang siden 2010. Og så kunne virksomhederne have solgt endnu mere, hvis ikke den danske krone havde været så stærk.

Det skriver Jyllands-Posten.

I de lande hvor vareeksporten gik frem, steg den med over 5 pct. i over halvdelen af landene. Samlet steg den danske vareeksport i 2017 med 6,4 pct. sammenlignet med året før.

USA-TRADE/CHINA

- Verdensøkonomien gik for alvor frem sidste år. Mange lande og regioner kommer med på det økonomiske opsving - især i EU og OECD-landene. Faktisk oplevede samtlige OECD-lande økonomisk fremgang for første gang i 10 år. Det smitter af på den danske eksport, siger Allan Sørensen, der er chefanalytiker i DI, ifølge Jyllands-Posten.

De danske virksomheder eksporterede samlet for 750 mia. kr. varer sidste år. Selv om dansk økonomi har fået damp under kedlerne, så er det fortsat en lille gruppe af lande, der står for størstedelen af importen af danske varer. Kun 14 lande eksporterede for mere end 100 mia. kr. sidste år.

US-DIPLOMACY-BALTICS

Cheføkonom i Danske Bank Las Olsen havde regnet med en større fremgang i 2017, men peger på, at euroen og den danske krone er blevet styrket, hvilket har været med til at dæmpe eksporten, da de danske varer er blevet dyrere at afsætte, skriver avisen.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen