Berlingske Business

Dansk eksport i vækst på nye markeder

pix-dannebrog
Foto:

Den samlede danske eksport falder, fordi store nærmarkeder svigter danske varer. Til gengæld er der massiv vækst i afsætningen til vigtige vækstlande, som har økonomisk fremgang.

Dansk eksport til vækstlande stiger, mens nærområder svigter danske varer. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at den danske eksport faldt med 1,1 procent fra maj til juni. Det skuffer økonomerne, som havde ventet større aktivitet.

»Afsætningen til udlandet halter fortsat. Det sender selvfølgelig noget malurt i bægeret, efter at vi gennem nogle måneder har set, at forbrugerne herhjemme formentlig er i gang med at skrue lidt op for efterspørgslen. Det samme gælder altså ikke i udlandet,« siger seniorøkonom Niels Rønholt fra Jyske Markets.

Trods et mindre dyk i eksporten er der også positive tendenser. Økonom Andreas Kildegaard Pedersen fra Dansk Erhverv fremhæver ifølge avisen, at eksporten i årets første måneder er vokset med 0,7 procent i forhold til første halvår 2012:

»Den danske eksport har gennem de seneste år været stigende, men i 2012 oplevede vi en mindre opbremsning. Det skyldes ikke mindst faldende eksport til flere af de store nærmarkeder«.

Halvdelen af den danske eksport går til Tyskland, Sverige, USA, Storbritannien og Norge, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge Dansk Erhverv er eksporten til vækstlandene Brasilien, Rusland, Indien og Kina, de såkaldte BRIK-lande, i årets første seks måneder steget med 19,1 procent.

Cheføkonom Helge Pedersen fra Nordea advarer imidlertid om, at de økonomiske nøgletal fra de fire lande har skuffet.

»Der er skruet betydeligt ned for vækstblusset, og det risikerer at bremse det danske eksporteventyr på de nye markeder,« siger Helge Pedersen til avisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen